Hva skjer med Svenskefurua?

Kommunen har startet opp et arbeid med å gjerde inn Svenskefurua med stakittgjerde. Området rundt furua blir derfor avsperret med byggegjerder så lenge arbeidet foregår.

Svenskefurua ved Langvannet - Klikk for stort bildeSvenskefurua ved Langvannet Siri Adorsen, Lørenskog kommune

Hvorfor gjerder vi inn Svenskefurua?

Mange har sikkert fått med seg at Svenskefurua i Rådhusparken ser noe tørr og medtatt ut. Dette har en sammensatt årsak:

• Det er et gammelt tre. Svenskefurua er flere hundre år gammel, noe furutrær gjerne blir hvis de får stå i fred. Furu vokser sakte og dør sakte.
  • Svenskefurua er nå i det vi kaller "avviklingsfasen" av sitt liv.
  • Det har blitt tent bål under furua flere ganger, sist i 2007. Dette har ført til eskalering av uttørkingen.
  • Flere tørre somrer har også påført Svenskefurua mye stress.

Svenskefurua utgjør ingen umiddelbar fare for liv og helse. Det kommer til å bli satt opp en sikkerhetssone for likevel å være på den sikre siden. Dette er også for å ta vare på dette flotte historiske treet (som nå er fullt av biologisk liv) så lenge som mulig.

Litt om Svenskefuruas historie

Svenskefurua er et fredet tre som står i Rådhusparken ved Langvannet, øst for Lørenskog rådhus.

Under den store nordiske krig (1709 til 1720), i mars 1716, rykket svenskekongen Karl XII inn i Norge for å innta Christiania. Etter ca. en måned returnerte hæren via Aker til Lørenskog hvor tre gårder ble brent og hvor bøndene ble brannskattet. Det sies at svenske soldater rastet under furua.

Furutreet ble fredet 8. november 1962.