Våren 2019 er det utarbeidet en sosial læreplan ved Fjellhamar skole som skal sikre at alle skolens ansatte vet hvordan skolen jobber for å utvikle elevenes sosiale kompetanse samt sikre et godt psykososialt miljø for alle elever ved skolen. Planen skal være et arbeidsdokument for skolens ansatte. Planen skal synliggjøre for foreldre og andre brukeres hvordan skolen jobber med sosial kompetanse og et godt psykososialt miljø.
Det er forankret både i Opplæringsloven i Overordnet del av læreplanen at skolen skal bidra til at elevene kan mestre livene sine og bidra i sosiale fellesskap. Utdanningsdirektoratet har laget en veileder om sosial kompetanse og vi har hentet flere sitater og definisjoner derfra i det følgende:
Sosial kompetanse er et sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som vi trenger for å mestre ulike sosiale miljøer.
Sosial kompetanse er:
- en forutsetning for verdsetting, vennskap og sosial integrering
- en ressurs for å mestre stress og problemer
- en viktig faktor for å motvirke utviklingen av problematferd
Vi tar utgangspunkt i fem grunnleggende dimensjoner:
- Empati
Empati er viktig for å kunne etablere vennskap og nære relasjoner til andre, og vil også fungere som en motvekt mot for eksempel mobbing og vold. Empati er situasjonsbestemt og kan derfor utvikles og endres. Skal elevene utvikle empati, bør de møte empatiske lærere.
- Samarbeid
En viktig side ved samarbeid er å følge regler og beskjeder. Samarbeid innebærer å dele, hjelpe andre og være gjensidig avhengig av hverandre. Samarbeid bør øves på i realistiske sammenhenger, og det må verdsettes og utøves aktivt.
- Selvhevdelse
Evne til selvhevdelse er ofte avgjørende for å kunne delta aktivt i sosiale fellesskap. I dette ligger også evnen til å kunne si nei til det du for eksempel helst ikke bør være med på. Selvhevdelse omfatter å be andre om hjelp, kunne stå for noe selv og å reagere på andres handlinger.
- Selvkontroll
Selvkontroll handler om å tilpasse seg fellesskapet og ta hensyn til andre. Det innebærer å kunne vente på tur, være kompromissorientert og å reagere på erting og kommentarer fra andre uten å ta igjen, bli sint eller slåss. Bevissthet om egne følelser og evne til å forstå seg selv er her vesentlig.
- Ansvarlighet
Ansvarlighet dreier seg om å utføre oppgaver og vise respekt for egne og andres eiendeler og arbeid. Utvikling av ansvarlighet vil ha sammenheng med å få ansvar gjennom medbestemmelse og ta konsekvensene av ansvaret. Ansvarlighet handler også om evnen til å kunne kommunisere med voksne.
For at elevene ved Fjellhamar skole skal ha best mulig forutsetninger for å utvikle seg i henhold til målene angitt over er en god relasjon til de voksne på skolen er forutsetning. Ansvaret for relasjonen ligger alltid hos den voksne, og Fjellhamar skole jobber etter prinsippene i Trygghetssirkelen. De voksne skal legge til rette for at alle elever opplever mestring, blir sett og føler at de hører til klassen og skolen.

Årshjul for aktiviteter og hva vi har fokus på:
Når | Innhold |
---|
August | |
| Fellessamling ved oppstart |
| Klasseregler |
| Klassemøter – vennskap. Bli-kjent-øvelser |
| Felles tur for hele trinnet |
| Gå i gangene |
| Hilse |
September | |
| Godt publikum |
| Klassemøter – friminutt og skolevei |
| Gå i rekke på tur |
| Følge opp klasseregler |
| Klassetrivsel gjennomføres på 5. – 7. trinn |
| Fellessamling før høstferien |
| Elevsamtaler |
| Utviklingssamtaler for 1. trinn og lærere med ny klasse |
| Foreldremøter |
Oktober | |
| Klassetrivsel gjennomføres på 1. – 4.trinn |
| Klassemøter – arbeidslyd |
| Følge opp klasseregler |
| Fellessamling i forbindelse med aksjon |
| Felles aksjon hele skolen |
November | |
| Gjennomføre elevundersøkelsen 5. – 7. trinn |
| Utviklingssamtaler gjennomføres før 15.11 |
| Klassemøter – orden i klasserommet og på gangen |
| Elevsamtaler |
Desember | |
| Juleverksted på trinn på tvers av klasser og evt på tvers av trinn. |
| Klassemøter – høflighet og respekt |
| Fellessamling før jul |
| Elevsamtaler |
Januar | |
| Klassemøter - nettvett |
| Elevsamtaler |
| Klasseregler |
Februar | |
| Vinteraktivitetsdag for hele skolen |
| Klassetrivsel gjennomføres på alle trinn |
| Klassemøter – språkbruk og kroppsspråk |
| Elevsamtaler |
| Fellessamling i forbindelse med vinterferien |
Mars | |
| Klassemøter – omsorg og raushet |
| Foreldremøter |
| Fellessamling i forbindelse med påske |
April | |
| Klassemøter – friminutt og skolevei |
Mai | |
| Klassemøter – glede og stolthet |
| Utviklingssamtaler innen 15. mai |
| Fjellhamar Grand Prix |
Juni | |
| Klassemøter |
| «Vi-dagen» siste onsdag før skoleslutt |
| Fellessamling siste skoledag |
| Sommeravslutning for hele skolen nest siste onsdagen før skoleslutt |
Klasseregler
Alle klasser skal utarbeide klasseregler ved skolestart. Disse må henges synlig i klasserommet. For å sikre eierskap må det utarbeides tipsplakater sammen med elevene.
Klassemøter
Alle klasser må gjennomføre klassemøter minst hver 14. dag, og prinsippene fra APO-modellen bør brukes. Det er viktig å alderstilpasse møtene både i lengde og form. Møtene må timeplanfestes.
Sosiallærer og barnevernspedagog kan bidra med opplæring.
1. og 2. trinn skal bruke «Steg for steg»-programmet.
Trivselsundersøkelser
Alle trinn skal gjennomføre trivselsundersøkelser to ganger i året. Klassetrivsel.no skal brukes.
I tillegg gjennomfører 5. – 7. trinn elevundersøkelsen en gang pr år.
Tilsyn
Det er avgjørende at det er nok voksne ute i friminuttene for at dette skal bli en arena for å utvikle bedre sosial kompetanse for elevene. Alle voksne må følge skolens rutine for tilsyn.
Øve på ferdigheter
Det er viktig at elevene øver på ferdigheter som skal innlæres. Øvingen må gjentas mange ganger, og elevene trenger mange påminnere fra de voksne. Det har stor effekt at de voksne modellerer ønsket atferd. Husk positivt fokus! Disse ferdigheter er det forventet at det øves på gjennom året, og at alle voksne er oppmerksomme på:
- Hilse på de du møter
- Gå i gangene
- Være godt publikum
- Gå i rekke på tur og når klassen beveger seg i skolebygget samt til og fra fellessamlinger
- Hold til høyre i trappa
- Snakke med innestemme i gangene
Oppstart av dagen
Det er viktig at alle møter presis til timen. Læreren skal være på plass i døra til klasserommet når det ringer inn. Elevene skal være ute til det ringer. Lærerne avtaler på trinn om klassen skal stille opp ute eller ikke.
Foreldremøter
Foreldremøter gjennomføres to ganger i året. Møtene skal planlegges sammen med foreldrekontaktene.
Vennegrupper skal gjennomføres høst og vår fra 1 . – 3. trinn. Lærere setter opp grupper.
Juleavslutning
Alle klasser skal ha en avslutning før jul. Foreldre har ansvar for arrangementet, men klassen skal bidra med noe underholdning som binder elevene sammen og som lærer har regien på.
Sommeravslutning
Felles sommeravslutning for hele skolen nest siste onsdag før skoleslutt. Alle møter i klasserommet til lett underholdning og hygge. Felles piknik i skolegården etterpå.
7. trinn har sin egen avslutning.
Utviklingssamtaler
Utviklingssamtaler skal gjennomføres to ganger i året, og det skal være en arena der skole og hjem samarbeider både om faglig og sosial utvikling hos elevene. Skolen kaller inn til samtalene. Det er viktig at elevene får en positiv opplevelse og en følelse av at skole og hjem samarbeider til det beste for elevens utvikling.
Elevsamtaler
Elevsamtaler skal gjennomføres jevnlig gjennom skoleåret. Både kontaktlærer og faglærere skal gjennomføre elevsamtaler, og hver elev skal minst ha to elevsamtaler i løpet av året. Elevsamtalen skal dreie seg om elevens faglige og sosiale utvikling og elevens trivsel. Samtalen skal styrke relasjonen mellom lærer og elev. Bruk skjema for elevsamtale (Compilo)
Klassegjennomgang
Ledelsen kaller inn kontaktlærer for klassegjennomgang minst en gang i året. Målet med en klassegjennomgang er å kartlegge elevenes faglige og sosiale utvikling. Alle elever skal nevnes.
Trivselsleder
Trivselslederordningen er viktig for å forebygge uønskete hendelser i friminuttene. Det er viktig at elevene er aktive i friminuttene og har ulike aktiviteter å velge mellom.
Fadderordning
Det er viktig at de minste elevene på skolen får en god relasjon til de som er eldre. Det er godt for de store elevene å kjenne at de kan bidra til en bedre skolehverdag for de minste. 5. trinn er faddere for 1. trinn.