Vurdering uten karakter i sidemål

Det kan innvilges fritak for vurdering med karakter i norsk sidemål dersom ett av følgende vilkår oppgitt under er oppfylt (fra forskrift til opplæringsloven). Det kan ikke søkes om fritak fra opplæringen i norsk sidemål.
 

§ 3-21.

Minoritetsspråklige elever i grunnskolen som begynner opplæringen i Norge i siste halvdel av et opplæringsår, er fritatt fra vurdering med karakterar i fag dette opplæringsåret. Elever i grunnskolen som har et enkeltvedtak om særskilt språkopplæring (SNO) etter opplæringslova § 2-8, der det er fastsatt at eleven skal få hele eller deler av opplæringa i et innføringstilbud, kan fritas fra vurdering med karakter i hele perioden han eller hun er i innføringstilbudet.

§ 3-22.

Når en elev i grunnskolen og videregående opplæring får opplæring etter individuell

opplæringsplan, avgjør foreldrene eller eleven om eleven skal ha vurdering med karakter i skriftlig sidemål. Valgretten gjelder bare dersom enkeltvedtaket om spesialundervisning omfatter skriftlig sidemål.

Elever i hele grunnopplæringa og privatister i videregående opplæring har også rett til fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål dersom de:

a) på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av en sakkyndig, har problemer med å greie begge målformene

b) ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole

c) fylte vilkåra for fritak fra opplæring eller vurdering i skriftlig sidemål i grunnskolen, men på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikke fikk fritak.

Søknadsskjema for fritak for vurdering i norsk sidemål. (DOCX, 14 kB)