Vi ønsker at elevene skal oppleve læringssituasjoner med stor variasjon av metoder og verktøy. Elevene skal få oppleve «skaperglede, engasjement og utforskertrong». Derfor ønsker vi at bruk av digitale verktøy er en del av læringsarbeidet på lik linje med arbeidsformer som eksempelvis diskusjoner, rollespill, skriving, refleksjon, samarbeid og gjennomgående bruk av de fem grunnleggende ferdigheter (lese, regne, skrive, digitale ferdigheter og muntlige ferdigheter)
Den overordnede delen av læreplanen legger vekt på at skolen skal forberede elevene på deltakelse i et demokratisk samfunn og arbeidsliv. Dette inkluderer både fokus på tradisjonelle akademiske ferdigheter, og digitale ferdigheter som er viktig i dagens moderne verden. Målet er å utvikle kompetente, kritiske og reflekterte individer som kan håndtere komplekse situasjoner og utfordringer. Digitale verktøy spiller en sentral rolle i å nå dette målet, da det gir mulighet for interaktivitet og tilpasset læring som kan fremme elevenes evne til kreativ tenkning, problemløsning og samarbeid.
Aktive produserende elever
Lørenskog kommune er opptatt av elevene ikke skal bli passive konsumenter av en skjerm, men at de skal være produsenter av innhold. I praksis betyr dette at i deler av en læringsøkt skal elevene eksempelvis produsere en multimodal tekst, et tankekart, lage en film, lage en podcast eller en illustrasjon.
Våre lærere jobber hver dag med å lage varierte og gode læringsopplegg, hvor man finner balansen mellom analoge og digitale verktøy. Dette i tråd med gjeldende prinsipper fra LK20.
Se mer informasjon om kommunens arbeid med digitale enheter og verktøy på knappen under:
Digitale enheter og verktøy - Lørenskog kommune