
Åpen:
Vi møter innbyggerne og hverandre med åpenhet, tillit og toleranse.
Vi er romslige og gir plass for forskjellighet.
Troverdig:
Vi holder det vi lover
Vi behandler alle profesjonelt.
Vi gir presis og objektiv informasjon.
Engasjert:
Vi engasjerer oss faglig og personlig og streber etter å utgjøre en forskjell.
Vi er fleksible og forandringsvillige, og setter pris på nye ideer og initiativ.
Etiske retningslinjer
Vedtatt av kommunestyret i 2008, revideres av administrasjonsutvalget.
Informasjon og åpenhet
Kommunen tar sin rolle som forvalter, myndighetsutøver og tjenesteyter alvorlig. Alle parter skal få
den informasjonen de behøver, og det skal være åpenhet og innsyn i forvaltningen.
Romslig og sjenerøs
Vi skal ha et godt klima for samarbeid, for å gi ros, og for å ta opp ting som bør endres. Det skal være
aksept for å gjøre feil, og for å være åpen om feil som blir gjort.
Rettferdig likebehandling
Like tilfeller skal behandles likt, med mindre det er en saklig og relevant forskjell.
Blikk for helheten
Vi vil opptre med faglig integritet, og forsikre oss om at de vi møter får den behandling de har krav
på. Miljø og etikk skal vektlegges i alle deler av kommunens virksomhet.
Respekt og tillit
Vi skal behandle alle vi møter med respekt, og opptre slik at tilliten til oss bevares. Vår oppførsel skal
ikke krenke menneskeverdet.
Praktisk bruk av de etiske retningslinjene
Lederansvar
Våre ledere har ansvaret for at ansatte er fortrolige med de etiske retningslinjene og vår tenkemåte,
slik at de er godt rustet til å møte etiske problemer som kan oppstå i jobben.
Når vi er i tvil
Når vi er usikre på hva som er riktig å gjøre, skal vi rådføre oss med kollegaer eller nærmeste leder. Vi
oppmuntrer også medarbeidere til å utvikle skjønn og ta selvstendig ansvar for å handle på en god
måte. Navigasjonshjulet fra Humanistisk Akademi kan være en veiviser.
