På Rasta skal vi skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, der alle barn blir løftet faglig og sosialt. Vi planlegger, jobber og utvikler oss sammen – for å gi alle barn mulighet til å lære, oppleve mestring, vokse og høre til. Vi gjør det ved å: · Jobbe temabasert og tverrfaglig, så elevene ser sammenhenger og opplever at læring er relevant og meningsfull. · Planlegge for både faglig og sosial læring, med bevisste valg om hva vi skal lære, hvordan vi lærer det, og hvem som jobber sammen. · Bruke digitale verktøy på en smart måte, for å støtte faglig inkludering med tilgjengelighetsverktøy, tilpasse undervisningen og gi elevene flere måter å tilegne seg og vise sin kompetanse på. · Følge elevenes utvikling, og bruke det vi vet for å støtte videre læring: Hvor er de nå? Hvor skal de? Hva trenger de? · Gi rom for utforsking og kreativitet, gjennom åpne oppgaver, prosjekter og undring uten fasitsvar. · Skape fellesskap gjennom aktiviteter og undervisning, som engasjerer, bygger relasjoner og gir alle en opplevelse av å høre til og være betydningsfulle. · Bruke samarbeidslæring, for å utvikle elevenes evne til å lytte, samarbeide og lære sammen. · Respektere seg selv og andre, ved å jobbe med holdninger, språk og handlinger som bygger selvfølelse og viser forståelse for andres synspunkter. · Vi bygger gode relasjoner, ved å være varme og tydelige voksne som ser barnet innenfra. Vi vet at det ikke er noen barns førstevalg å være «vanskelig». · Tro på at alle barn vil lykkes, og at det er vårt ansvar å finne ut hvordan. Når noe ikke fungerer, spør vi oss selv: Hva kan jeg gjøre annerledes for å hjelpe dette barnet? · Samarbeide i profesjonelle læringsfellesskap, vi er nysgjerrige på egen praksis, og vi tør å utfordre, utforske og utvikle oss sammen. Vi planlegger sammen, med felles mål og felles ansvar for alle elever. | På Rasta ser vi at god undervisning gir aktive, engasjerte og trygge elever. Vi legger til rette for læring som er relevant, strukturert og tilpasset – med rom for undring, samarbeid og utvikling. På Rasta: - vet elevene hva de skal lære, hvorfor det er viktig, og hvordan et godt arbeid ser ut. - får elevene støtte og tilbakemeldinger som hjelper dem videre, og vurderer seg selv og hverandre ut fra tydelige kriterier. - er elevene aktive deltakere, som produserer, diskuterer, utforsker og skaper. - samarbeider elevene strukturert, og utvikler både faglige og sosiale ferdigheter gjennom varierte læringsaktiviteter. - møter elevene oppgaver som gir mening, som bygger på det de har lært og som forbereder de på verden og fremtiden. - bruker elevene digitale verktøy for å lære på ulike måter og vise hva de kan, slik at alle får mulighet til å delta og lykkes. - opplever elevene et trygt og strukturert læringsmiljø, preget av høye forventninger, varme voksne og rom for å feile og lykkes. |
På Rasta er vi: Rause: Vi viser omtanke og respekt for andre, anerkjenner ulikheter og bidrar til et inkluderende fellesskap der alle føler tilhørighet. Ambisiøse: Vi tror at alle kan lære og utvikle seg – og vi gir ikke opp. Vi skal utfordre, utforske og utvikle praksis. Samarbeidende: Vi utvikler evnen til å jobbe sammen med andre, lytte, løse problemer og bidra i et læringsfellesskap der alles stemmer blir hørt. Teknologiske: Vi bruker digitale verktøy på en klok og kritisk måte – som støtte i læring og som verktøy for inkludering. Aktive: Vi deltar aktivt i undervisningen, utforsker, stiller spørsmål og skaper mening i varierte og relevante læringsoppgaver |