Pedagogisk plattform

På Rasta skal barn høre til, bli trygge og kompetente mennesker i møte med verden og fremtiden.

Logo til Rasta skole - Klikk for stort bildeLogo Rasta skole

 

På Rasta skal vi skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, der alle barn blir løftet faglig og sosialt. Vi planlegger, jobber og utvikler oss sammen – for å gi alle barn mulighet til å lære, oppleve mestring, vokse og høre til.

Vi gjør det ved å:

·         Jobbe temabasert og tverrfaglig, så elevene ser sammenhenger og opplever at læring er relevant og meningsfull.

·         Planlegge for både faglig og sosial læring, med bevisste valg om hva vi skal lære, hvordan vi lærer det, og hvem som jobber sammen.

·         Bruke digitale verktøy på en smart måte, for å støtte faglig inkludering med tilgjengelighetsverktøy, tilpasse undervisningen og gi elevene flere måter å tilegne seg og vise sin kompetanse på.

·         Følge elevenes utvikling, og bruke det vi vet for å støtte videre læring: Hvor er de nå? Hvor skal de? Hva trenger de?

·         Gi rom for utforsking og kreativitet, gjennom åpne oppgaver, prosjekter og undring uten fasitsvar.

·         Skape fellesskap gjennom aktiviteter og undervisning, som engasjerer, bygger relasjoner og gir alle en opplevelse av å høre til og være betydningsfulle.

·         Bruke samarbeidslæring, for å utvikle elevenes evne til å lytte, samarbeide og lære sammen.

·         Respektere seg selv og andre, ved å jobbe med holdninger, språk og handlinger som bygger selvfølelse og viser forståelse for andres synspunkter.

·         Vi bygger gode relasjoner, ved å være varme og tydelige voksne som ser barnet innenfra. Vi vet at det ikke er noen barns førstevalg å være «vanskelig».

·         Tro på at alle barn vil lykkes, og at det er vårt ansvar å finne ut hvordan. Når noe ikke fungerer, spør vi oss selv: Hva kan jeg gjøre annerledes for å hjelpe dette barnet?

·         Samarbeide i profesjonelle læringsfellesskap, vi er nysgjerrige på egen praksis, og vi tør å utfordre, utforske og utvikle oss sammen. Vi planlegger sammen, med felles mål og felles ansvar for alle elever.

På Rasta ser vi at god undervisning gir aktive, engasjerte og trygge elever. Vi legger til rette for læring som er relevant, strukturert og tilpasset – med rom for undring, samarbeid og utvikling.

På Rasta:

-          vet elevene hva de skal lære, hvorfor det er viktig, og hvordan et godt arbeid ser ut.

-          får elevene støtte og tilbakemeldinger som hjelper dem videre, og vurderer seg selv og hverandre ut fra tydelige kriterier.

-          er elevene aktive deltakere, som produserer, diskuterer, utforsker og skaper.

-          samarbeider elevene strukturert, og utvikler både faglige og sosiale ferdigheter gjennom varierte læringsaktiviteter.

-          møter elevene oppgaver som gir mening, som bygger på det de har lært og som forbereder de på verden og fremtiden.

-          bruker elevene digitale verktøy for å lære på ulike måter og vise hva de kan, slik at alle får mulighet til å delta og lykkes.

-          opplever elevene et trygt og strukturert læringsmiljø, preget av høye forventninger, varme voksne og rom for å feile og lykkes.

 

På Rasta er vi:
Rause: Vi viser omtanke og respekt for andre, anerkjenner ulikheter og bidrar til et inkluderende fellesskap der alle føler tilhørighet.

Ambisiøse: Vi tror at alle kan lære og utvikle seg – og vi gir ikke opp. Vi skal utfordre, utforske og utvikle praksis.

Samarbeidende: Vi utvikler evnen til å jobbe sammen med andre, lytte, løse problemer og bidra i et læringsfellesskap der alles stemmer blir hørt.

Teknologiske: Vi bruker digitale verktøy på en klok og kritisk måte – som støtte i læring og som verktøy for inkludering.

Aktive: Vi deltar aktivt i undervisningen, utforsker, stiller spørsmål og skaper mening i varierte og relevante læringsoppgaver