McDonalds Nedre Romerike kåret til Årets samarbeidspartner 2018

Ansatt etter praksis gjennom flyktning- og innvandrertjenesten: Robel Semere og restaurantsjef på McDonald`s Lørenskog Joakim Bach Berntsen - Klikk for stort bildeAnsatt etter praksis gjennom flyktning- og innvandrertjenesten: Robel Semere og restaurantsjef på McDonald`s Lørenskog Joakim Bach Berntsen McDonald’s Nedre Romerike ble tirsdag tildelt prisen «Årets samarbeidspartner» av flyktning- og innvandrertjenesten i Lørenskog. Dette er en årlig pris som deles ut til den bedriften som gjør en ekstra innsats for å kvalifisere flyktninger og innvandrere til det norske arbeidslivet.

 

Tirsdag 6. november ble prisen «Årets samarbeidspartner» delt ut til McDonald’s Nedre Romerike av ordfører i Lørenskog kommune Ragnhild Bergheim. Prisen deles ut hvert år til virksomheter som viser ekstra innsats til å gi flyktninger og innvandrere arbeidstrening, nødvendig opplæring og som har vilje til å ansette dem etter endt praksis. McDonald’s Nedre Romerike har hatt et godt samarbeid med flyktning og innvandrertjenesten i Lørenskog kommune over flere år.

Bidrar til å gjøre en forskjell

– McDonalds er en bedrift som forplikter seg, som tar samfunnsansvaret sitt på alvor og som bidrar til å gjøre en forskjell. McDonald's var en av de første private bedrifter i Lørenskog som forpliktet seg til samarbeid gjennom en samarbeidsavtale om praksis med flyktning- og innvandrertjenesten. Totalt er det avtale om seks praksisplasser fordelt på fem restauranter i Lørenskog, Strømmen og på Kjeller, sier Hilde Lyngroth Selsing i Lørenskog kommune.

Stor vilje til å ta inn personer i praksis

Gjennom de årene flyktning- og innvandrertjenesten har samarbeidet med McDonald's har mange personer vært i praksis og flere har fått jobb. En del av deltakerne som har fått tilbud om praksis har lite arbeidserfaring og svake norskkunnskaper. 

– Vi er utrolig stolte over å motta denne utmerkelsen. Samarbeidet med Lørenskog kommune har vært godt over flere år og flyktning- og innvandrertjenesten har vist veldig interesse for å bli kjent med oss som arbeidsgiver og få kunnskap om hva som er viktige egenskaper for å lykkes i en jobb hos oss. Dette gjør at vi i større grad lykkes med å finne rett deltaker - noe som gagner både oss og praksisdeltakerne, sier Cecilie Walstad, HR leder i McDonald`s Nedre Romerike.

Målet er fast jobb

McDonald’s har i tillegg også vært med på å utvikle opplæringsmateriell i samarbeid med flyktning- og innvandrertjenesten. Dette er flotte hjelpemidler for å gi deltakerne i ulike kvalifiseringsløp en bedre opplæringsperiode og tilrettelegger for at deltakerne lærer nødvendige arbeidsoppgavene raskere. McDonald's har satt av mye tid til å utvikle disse verktøyene sammen med flyktning- og innvandrertjenesten.

– Vi tror det har vært viktig at vi som arbeidsgiver faktisk ønsker å rekruttere medarbeidere gjennom dette arbeidet, og det påvirker hvordan vi tar imot og lærer opp praksisdeltakere som er hos oss. Med språkopplæring, motivasjon og de rette personlige egenskapene, ser vi at det er mange som både lykkes og trives hos oss, sier Walstad.

Fant du det du lette etter?