Etter Kunnskapsløftet lager skolene i Lørenskog sine egne, lokale språk, lese- og skriveplaner. Den enkelte skole skal utarbeide en implementeringsplan.
Planene skal bygge på «Nye ord som gror» og bør (avhengig av trinn) bl.a. inneholde:
- Plan for kompetanseutvikling og erfaringsdeling
- Plan for systematisk observasjon av lesing - SOL
- Plan for språkutvikling og språkstimulerende tiltak
- Timer avsatt til ”Ny start” og andre lesetiltak (lesekurs/klasselesekurs)
- Plan for arbeid med lesing, skriving og læringsstrategier på trinn
- Plan for generelle lesestimulerende tiltak på trinn
- Oppfølgingsplan for elever med språk-, lese- og skrivevansker (felles mal)
Skolens plan for språk, lese- og skriveopplæring skal være forpliktende for hele skolen og skal brukes aktivt. Den skal sikre progresjon, helhet og sammenheng innenfor språk, lese- og skriveopplæringen gjennom hele skoleløpet. For at hver enkelt elev skal oppleve mestring, må prinsippet om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging ivaretas. Elever som strever, skal ha tilbud om tidlige tiltak (jmfr. Tidlig innsats).
Alle skoler skal ha en eller flere språk, lese- og skriveveiledere på skolen. Det anbefales at det er flere ansatte på hver skole som innehar disse rollene da dette vil være med på å skape et tydelig profesjonsfelleskap. Ledelsen må ha et tett og jevnlig samarbeid med språk, lese- og skriveveilederne.
Språk, lese- og skriveveileder og/eller spes.ped.koordinator bør ha plass i skolens plangruppe.