Aktivitetskampanjen Sykle til jobben 2022 avsluttet

   

All fysisk aktivitet teller i den årlige, landsomfattende aktivitetskampanjen Sykle til jobben. Årets kampanje er avsluttet. Her deler noen av de som har deltatt i Lørenskogkampanjen noen tanker om hvorfor fysisk aktivitet er viktig for dem, og hva som skal til for at flere lar bilen stå. Under finner du mer informasjon om kampanjen.

Heidi Seland, vinner av gavekort i Lørenskogkampanjens sjuende uke. - Klikk for stort bilde FLS Heidi Seland sykler til jobben hele året, og synes piggdekk fungerer fint. Dersom det er en dag hun ikke får syklet, tar hun igjen med annen aktivitet. Hun har også en hund som hun enten går eller løper med. Det blir ikke mindre viktigere å være i fysisk aktivitet med alderen. Heidi synes at Sykle til jobben-kampanjen er veldig motiverende, og at informasjon bør spres på arbeidsplassene. Hun tror at kampanjer som denne kan få flere til å la bilen stå og venne seg til å gå eller bruke sykkelen.

Erlend Bakka, vinner i Lørenskogkampanjens sjuende uke. - Klikk for stort bilde FLS Erlend Bakka forteller at det ble intern konkurranse på hans arbeidsplass. Akkurat nå trener Erlend på andre måter, men han har planer om å begynne å sykle til jobben i august. Barna har nå gått i forskjellige barnehager, og det er upraktisk og tungvint å sykle. Fra august går de i samme barnehage, og da blir det mye raskere å sykle enn å bruke bilen. Han tenker at det ofte tar lengre tid å bruke bilen, med køer og parkering. 

Hilde Lundgreen, vinner av gavekort i Lørenskogkampanjens femte uke. - Klikk for stort bilde FLS Hilde Lundgreen forteller at hun trener yoga og går mye, så ofte hun kan. Å gå er enkelt og lite belastende. På spørsmål om hva hun tror skal til for at flere i Lørenskog går eller sykler, tror Hilde at tilrettelegging fra arbeidsgivers side vil hjelpe. At man kan trene i arbeidstida, kanskje komme en halvtime senere eller gå en halvtime før én eller flere ganger i uka, og at det er dusjmuligheter om man for eksempel sykler til jobb.

Line Olafsen, vinner av gavekort tredje uke i Sykle til jobben-kampanjen - Klikk for stort bilde FLS Line Olafsen liker å være aktiv og går til jobben fordi det føles godt å få frisk luft før jobb, og å «lufte ut hodet» etter jobb. Kroppen og hodet føles liksom mer klar for jobb når hun har vært i bevegelse først. Hun forteller at hun går i all slags vær, året rundt.

Håkon Rem, vinner av gavekort i Lørenskog-kampanjen. - Klikk for stort bilde FLS Håkon Rem jobber i Nemko på Lysaker og sykler vanligvis fire dager i uka på vanlig sykkel, og har en "hviledag" på el-sykkel. Det er det jo ganske langt. Vi møtes langs den flotte gang- og sykkelveien som går forbi Grorud stasjon. Én av flere mulige måter å komme seg mellom Lørenskog og Oslo på uten å kjøre motorvei.

Håkon sykler for mosjonens skyld, for å forberede seg til jobbdagen og for å legge den bak seg. I tillegg kommer miljøhensynet. Han forteller at arbeidsgiver legger veldig til rette for at folk bruker sykkel ikke bare til og fra jobb, men også i hverdagen og i nærmiljøet sitt. Hver vår kan ansatte ta med sykler og få lært vanlig vedlikehold, selv om de ikke nødvendigvis bruker den i jobbsammenheng.

Heidi Sofie Vaskinn, vinner av gavekort i Lørenskog-kampanjen. - Klikk for stort bilde FLS Heidi Sofie Vaskinn bor og jobber i Lørenskog kommune. Hun sykler frem og tilbake til jobb hver dag. I tillegg går hun mange turer med hunden sin, og har ofte “walk and talk” på jobben.

Heidi Sofie tror at det å ha en slik kampanje skaper motivasjon hos mange. Det har det i alle fall gjort der hun jobber. Der har det vært en intern konkurranse blant de ansatte. Hun forteller også at det å trekke vinnere av gavekort gjør at flere motiveres til å være med. På spørsmål om hvordan man kan bidra til at flere i Lørenskog skal sykle og gå, svarer hun at en slik kampanje bidrar godt til det.  

Vibeke Ekern, vinner av gavekort i Lørenskog-kampanjen. - Klikk for stort bilde FLS Vibeke Ekern bor og jobber i Lørenskog kommune. Hun er glad i å jogge, og sykler litt innimellom. Hun forteller at hun kjenner på mer energi og overskudd etter en joggetur, og at det er det som motiverer henne. I jobben reiser hun mye rundt til barnehager med utstyr. Hun tror det ville blitt enklere å bruke sykkel i jobben dersom hun hadde for eksempel en vogn bak på sykkelen til å frakte utstyret i. 

Marianne Trydal er vinner av gavekort i Lørenskogkampanjens sjette uke. - Klikk for stort bilde FLS Marianne Trydal er ganske nyinnflyttet og forteller at hun ofte går turer med DNT. Det er en fin måte å bli kjent med kommunen. Hun sykler til jobb i sommersesongen. I vintersesongen tar hun bussen til jobb og går hjem. Det er viktig med fysisk aktivitet med tanke på å bevare helsa og å forebygge sykdom, og ikke mindre viktig med alderen. Styrketrening er også viktig. Hun ble med på kampanjen i år fordi arbeidsgiver tilbød gratis sykkelservice til de som meldte seg på, i tillegg til at den motiverer henne til å gjøre litt ekstra.

Mats Solberg Nes, vinner av gavekort i Lørenskogkampanjens fjerde uke. - Klikk for stort bilde FLS Mats Solberg Nes forteller at arbeidsgiver legger veldig til rette for fysisk aktivitet, med blant annet trening med instruktør i arbeidstida en gang i uka. Han forteller om stort engasjement i Sykle til jobben-kampanjen blant kollegene, og at de har interne konkurranser. Mats flyttet til Lørenskog for få uker siden, og kampanjen er en fin måte å bli kjent på.

Mathea Marie Nyberg Johansen var den første vinneren av gavekort i aktivitetskampanjen Sykle til jobben. - Klikk for stort bilde FLS Mathea Marie Nyberg Johansen har for tiden mammapermisjon. Hun går for å holde kroppen i gang, og for å hente seg inn igjen etter graviditeten. Det å gå er for henne enkel trening som i tillegg ikke koster noe. Hun har også funnet ut at det kan være veldig mye styr med bil når man skal ha med barn og barnevogn. Å gå kan være like greit, og ofte like raskt.  

Sykle til jobben er en årlig, lavterskel, sosial, miljøvennlig, unik og morsom konkurranse, med mål om å få flest mulig i aktivitet. All fysisk aktivitet teller, også i fritiden. Om man er pensjonist eller av andre grunner ikke er i jobb, kan man fortsatt delta, og man kan vinne flotte premier.

Lørenskog kommune har for tredje år på rad dekket deltakeravgiften for innbyggere, ansatte i kommunen, og ansatte i bedrifter med adresse i kommunen (nedre aldersgrense 15 år). Vi har hver uke trukket gavekort på 500 kroner blant de som hadde registrert minst tre aktiviteter uka før. Hovedpremiene var tre gavekort på 1000 kroner, som vi har trukket blant de som hadde registrert minst tre aktiviteter i uka hele kampanjen gjennom.

Frisklivssentralen har også i år koordinert den lokale Lørenskog-kampanjen. Har du spørsmål kan vi kontaktes på frisklivssentralen@lorenskog.kommune.no, eller telefon 67 49 50 33.

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde