Spørsmål og svar digital post

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om digital postkasse.

Digital post

Hvordan oppretter jeg digital postkasse?
  1. Finn fram din elektroniske ID (e-ID), for eksempel din BankID.
  2. Velg enten Postens Digipost eller e-Boks
  3. Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse. 

Du mottar så en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse. 

Les mer om Digipost og om e-Boks

Digipost og e-Boks er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet. 

Hvorfor skal jeg bruke digital postkasse?

Ved å bruke digital postkasse vil du få brev fra kommunen umiddelbart i stedet for å måtte vente på postgangen. Du kan lese brevene på mobil slik at du har tilgang til posten overalt. 

Ved å bruke digital post sparer du miljøet og reduserer offentlige kostnader. Hvis alle brev fra Lørenskog kommune ble sendt digitalt vil vi spare nesten 3 millioner i portoutgifter og CO2-utslipp tilsvarende 225 flyturer Oslo-Trondheim.

Kan jeg fortsatt motta post på papir?

Vi respekterer at noen av ulike grunner fortsatt vil motta brev i papirform. Du kan reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret til Difi eller ved å ringe 800 30 300. Hvis du senere ombestemmer deg kan du oppheve reservasjonen.

Hvorfor sender dere ikke bare epost?

Det offentlige kan ikke sende sensitiv informasjon som for eksempel helseopplysninger på epost. Vanlig epost har ingen kryptering og er derfor ikke sikkert. Digital post er kryptert og kan brukes til å sende sensitiv informasjon.

 

Du finner flere spørsmål og svar hos Difi.