Ansatte i offentlig sektor har ansvaret for at minoritetsspråklige forstår og blir forstått. Kunnskapsdepartementet sendte 1. mars 2019 ut forslag til lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk mv. (tolkeloven) på høring, og vi ga våre innspill 6. juni 2019. Lovforslaget inneholder bl.a. regler rundt offentlige organers plikt til å bruke tolk og krav om å benytte kvalifisert tolk. Våre innbyggere har rett på like tjenester, og vi har et ansvar for å ivareta deres rettssikkerhet. Når ny tolkelov trer i kraft vil det stilles høyere krav til tolkebrukeren (oppdragsgiveren/bestilleren).
Vår tolketjeneste er opptatt av å skape helhetsforståelse, kompetanse og trygghet hos både oppdragsgivere/samarbeidspartnere og tolker og vi bidrar med veiledning og oppfølgning der det er behov, slik at reglene for bruk av tolk, før, under og etter oppdrag, blir fulgt. Kvalitet og rettsikkerhet er våre grunnverdier.
Praktiske tips ved bruk av tolk.
Retningslinjer for bestilling og bruk av tolk og oversetter
Mer informasjon om tolkeområdet
Bestilling av tolkeoppdrag
Tolk og skriftlige oversettelser bestilles på din side i portalen https://tolketjenesten-lorenskog.proweb.no/intranett.
Ta kontakt med tolketjenesten på tlf. 67 93 44 80 dersom du ikke har mottatt brukerinformasjon (brukernavn og passord).
Elæringskurs i tolking
Elæringskurset Kommunikasjon via tolk gir dere veiledning og praktiske tips for en vellykket kommunikasjon ved oppmøtetolking og telefontolking.
Kontaktinformasjon
Telefon tolketjenesten: 67 93 44 80
E-post: tolketjenesten@lorenskog.kommune.no
Besøksadresse: Lørenskog hus 8. etasje, Festplassen 1, 1473 Lørenskog
Postadresse: Lørenskog kommune, Tolketjenesten, postboks 304, 1471 Lørenskog
Leder tolketjenesten: Katrine Amundsen
e-post: katamu@lorenskog.kommune.no