ABC FOR KLASSEKONTAKTER PÅ BENTERUD SKOLE
Å være klassekontakt er en viktig rolle for elev- og foreldredemokratiet ved skolen. Klassekontakten bidrar til å skape et godt klassemiljø og trivsel.
Hva er en klassekontakt?
Representanter for de foresatte i en klasse.
Valgt av foresatte med barn i samme klasse.
Bindeleddet mellom skolen/lærerne og de foresatte i klassen.
Mål med arbeidet
Klassekontakten skal ha hovedfokus på klassen, mens FAU-representanten skal ha helhetlig skolefokus.
Klassekontakten bidrar til:
Et godt faglig og sosialt miljø i klassen.
Null-toleranse for mobbing jfr Paragraf 12-3 i opplæringslova.
Gode rutiner for samarbeidet mellom hjem og skole.
Et godt skole-hjem-samarbeid. Å engasjere seg i hjem-skole-samarbeidet er en investering i barn og unges trivsel, og læring!
Valg av klassekontakter
Klassekontakter velges av de foresatte i klassen.
Det velges to klassekontakter i hver klasse.
Det velges to varaer i hver klasse.
Klassekontaktene og vara velges for ett år av gangen, og varaer et år blir klassekontakter kommende år.
For 1. klassene velges klassekontaktene på informasjonsmøtet som holdes i juni før skolestart. Eventuelt første foreldremøtet på høsten (senest medio september).
Arbeidet bør komme i gang ved skolestart.
Det er skolens ansvar at klassekontakter og vara blir valgt.
Klassekontaktenes oppgaver
Noen eksempler:
Bidra i planlegging av foreldremøtene i samarbeid med kontaktlærer.
Ha jevnlig kontakt med kontaktlærer om klassemiljøet (faglig og sosialt).
Holde kontakt med, og innhente innspill fra de andre foresatte.
Klassekontaktene skal ha kontakt med FAU representanten.
Viderebringe referat fra FAU-møtene til foresatte
Sørge for at det blir skrevet referat fra foreldremøtene, som videreformidles til foresatte.
Sørge for at noen har ansvar for klassekassen (kasserer). Se lenger ned for retningslinjer.
NB! Klassekontakter på 5. trinn har ansvaret for 17. mai og fordeler oppgaver mellom foresatte. Foresatte på 4.trinn har hjulpet til med oppgaver som f.eks. å rigge bord og benker. Informasjon om 17. mai er i et eget dokument.
Sørge for at minst to foresatte går i 17. mai tog sammen med kontaktlærer.
Eksempler på hva klassekontakten kan bidra med i samråd med foresatte og kontaktlærer:
Bidra til at de foresatte har noen felles retningslinjer for bursdags- og Halloweenfeiring i klassen. I den forbindelse kan man på foreldremøte bli enig om et åpent tilbud til foreldre om å be om støtte til bursdagsgaver, hvis noen skulle ha behov for det. (For at ikke det skal hindre barn i å kunne gå i bursdag).
Sørge for at noen tar kontakt med nye foresatte, det vil si foresatte til elever som begynner i klassen midt i skoleåret. En hyggelig telefonsamtale kan få dem til å føle seg velkommen og bidra til at de får lyst til å komme på foreldremøter. I den forbindelse oppdatere klasselister sammen med kontaktlærer, for så å sende ut.
I et første foreldremøte oppfordre til at klassen blir enige om det skal gjennomføres vennegrupper eller årstidsgrupper, eller begge deler. Dette er fine tiltak for å skape godt klassemiljø og samhold! Det er mulig å spørre skolen om lån av lokaler til gjennomføring av aktivitetene.
Vennegrupper: Vennegrupper er at man deler inn klassen i mindre grupper på rundt 5 barn, en blanding av jenter og gutter. Det settes opp faste datoer gjennom året hvor man på rundgang inviterer de andre barna i gruppen på vennegruppe-besøk hjemme. Det skal være lavterskel hygge, gjør det enkelt. For eksempel kan man servere noe enkel mat, ha en felles aktivitet som tegning, lage en hobbyting eller leke ute. Ellers kan barna leke fritt hvis man heller ønsker det. Barna hentes ofte rett fra skolen/SFO. De foresatte kan inviteres til å komme den siste halvtimen for kaffe/te. Bør være fastsatte datoer og fordeles over hele skoleåret. Man gjør avtale med lærer om at det ikke er lekser denne dagen.
Årstidsgrupper (høst, vinter, vår og sommer). Foreldre i klassen blir enige om hvilke aktiviteter de forskjellige gruppene skal arrangere. vanligvis er det en høstgruppe som har arrangert noe sosialt (for eksempel i forbindelse med Halloween) og vintergruppen har organisert juleavslutning. Vårgruppen har funnet på en uteaktivitet som f. eks skogstur eller påskeverksted og sommergruppen har arrangert sommeravslutningen.
Få alle foreldre i klassen registrert i Benterud skoles Spond-gruppe for foreldrekommunikasjon. Ta kontakt med FAU-representant på trinnet om dere vil ha hjelp til å komme i gang! FAU, klassekontakter og alle klasser som vil er med her. Her deles referater fra FAU, det er egne grupper for 17. mai arrangement, og det er egne grupper for hver klasse.
Ta initiativ til sosiale arrangementer eks. mammakaffe/pappatreff/foreldrefest.
Taushetsplikt
Som klassekontakt har du taushetsplikt (Forvaltningsloven § 13).
Taushetsplikten gjelder både for de tilsatte i skolen og for foreldre som sitter i råd og utvalg, klassekontakter og personer som er frivillige hjelpere på leirskole, skoleturer og skolefester.
Hva gjør kasserer:
Klassekontakten kan velge å være kasserer selv.
Opprette en klassekonto. Vanlig ved foreldremøter å samle inn 100 kr per elev – dette skal være frivillig.
Ha oversikt over klassekassen.
Telle opp penger etter loddsalg jul og sommer. Føre dette over på klassekonto.
Pengene benyttes blant annet til mat/utstyr på felles aktiviteter i klassen.
Gi penger til kontaktlærer ved kjøp av aktivitetsutstyr som fotball, bordtennisracket, hoppetau, tennisballer etc.
Gi penger til klassekontakter ved innkjøp av gave til kontaktlærer jul og sommer.
Trykk her for å lese teksten som PDF-fil. (PDF, 219 kB)
Lykke til med arbeidet 😊