PALS

En positiv sosial kultur og et trygt læringsmiljø

Åsen skole arbeider skoleomfattende og systematisk for et inkluderende felleskap som fremmer helse, trivsel og læring. Trygge læringsmiljø utvikles og opprettholdes av tydelige, omsorgsfulle voksne i samarbeid med elevene. Derfor lager alle grupper nye klasseregler og tips-plakater i felleskap hvert år. Klassereglene brukes i arbeidet med læringsmiljø hele skoleåret. Målet med reglene/forventningene er å guide og vise elevene en omsorgsfull kontroll. Alle ansatte på Åsen skole har et felles ansvar for elevenes læring og for å legge til rette for samarbeid med elever og foresatte.

Vårt skoleomfattende og systematiske arbeid skal sikre et inkluderende og trygt læringsmiljø for alle elever. Den enkelte lærer og skolen skal følge med på og følge opp hvordan elevene har det, og gripe inn om noen ikke har det bra.

Arbeidet har to mål:
Elevene skal føle seg trygge.
Tiden brukes på faglig og sosial læring.

PALS er et godt verktøy i skolens arbeid med å fremme positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen.

KORT OM PALS:

  • Et systematisk og skoleomfattende arbeid.
  • Definere positive forventninger
  • Lære bort forventninger og sosiale ferdigheter
  • Oppmuntre, støtte og anerkjenne positiv atferd
  • Møte og håndtere utfordrende atferd
  • Fremme utvikling av en skolekultur som støtter elevenes utvikling av sosiale- og skolefaglige ferdigheter
  • Utvikle kunnskap og kompetanse i skolen for å forebygge og avhjelpe atferdsproblemer
  • Øke skolens kapasitet til en vedvarende innsats og opprettholdelse av denne kompetansen.
Bilde av Åsen skoles Bra-kort - Klikk for stort bilde


3 hovedregler i PALS
Vis ansvar
Vis omsorg
Vis respekt


I tillegg har skolen utarbeidet forventninger på ulike områder/arenaer på skolen. Arbeidet med å lære elevene forventningene på de ulike arenaene foregår i fire faser:

  1. Introdusere
  2. Modellere/ demonstrere
  3. Øve
  4. Problematisere


For mer informasjon om PALS; https://www.nubu.no/informasjon-om-pals-modellen