Skolens profil

Nedre bygg av Åsen skole mellom trær - Klikk for stort bilde Romerikes Blad

Åsen skole er en 2-parallell barneskole med skolefritidsordning og består av to bygninger. I nedre bygning er det klasserom for 5. - 7. klasse og innføringsklassen. I øvre bygning finner du klasserom for 1. - 4. klasse og Åsen SFO. Skolen har idretts- og svømmehall i Skårerhallen, i sambruk med andre skoler og barnehager.

Dette skoleåret har vi ca. 300 elever, fordelt på to klasser på alle trinn fra 1. – 7. klasse. Skolen har også kommunal innføringsklasse for minoritetsspråklige elever som kommer flyttende til kommunens barneskoler og ikke kan norsk. Det er 60 personer som har Åsen skole og SFO som sitt arbeidssted

Store deler av skolens nærmiljø består av et skogsområde som utgjør fine lekemuligheter for elevene i friminuttene, samtidig som det betyr at vi har et lett tilgjengelig turområde. Skolegården har tre fotballbaner, en basketbane, flere leke- og huskestativer i tillegg til skogsområdene som er fine å leke i. Skolen har tilgang til ishall, bordtennishall, Rolvsrud idrettsanlegg og Sørlihavna aktivitetspark som ligger i gangavstand. Til skolens nærmiljø hører også kirke, alders- og sykehjem, Lørenskog hus, bygdemuseum, industribedrifter og store kjøpesentra. Bebyggelsen i skolens inntaksområde består av blokker, rekkehus og eneboliger.

Lørenskog kommune driver fritidsklubb for elever i barneskole-alder på Åsen skole.