Valg av valgfag og fremmedspråk på Kjenn skole 2024/2025

Elevene på ungdomskolen velger seg et valgfag per skoleår, alle tre årene de går på Kjenn skole. Elevene har valgfagsopplæring 1,5 timer ukentlig. 

Søkeprosessen

Alle elever får muligheten å sette opp en ønskeliste i prioritert rekkefølge, som blir utgangspunkt for tildelingen av valgfaget for det kommende skoleåret. Dette gjøres i april/mai hvert år. Søkingen gjøres digitalt, i en forms som vil være tilgjengelig i et bestemt tidsrom. Det vil kun være mulig å levere et søknadskjema. 

Under finner dere lenker til søknad om valgfag og fremmedspråk for skoleåret 24/25.

Valgfag: 

Nye 8.trinn: Valgfag

9.trinn: Valgfag
10.Trinn: Valgfag

Fremmedspråk:

Nye 8.trinn: Fremmedspråk

Tildeling av valgfag

Elevene vil få vite hvilket valgfag de har fått første skoleuke på nytt skoleår. Hvilket valgfag elevene får tilbud om vil avhenge av antall søkere til valgfaget, tilgang på kvalifisert personell til fagene og kapasitet på spesialrom/haller på skolen. Vi tilstreber at så mange som mulig vil få en av de tre øverste ønskene på ønskelista, men har dessverre ikke alltid mulighet til å tildele 1.valget til alle. Valgfagsgruppene kan bestå av elever fra alle klasser og trinn på skolen. 

Søknad om bytte av valgfag 

Viktig at elevene tenker seg godt om når de skal prioritere ønskene for valgfag. Det vil ikke være mulighet for å bytte tildelt valgfag.

Vurdering i faget

Dersom valgfaget avsluttes etter skoleåret, vil vurderingen til 2.termin være en standpunktkarakter som står på vitnemålet. Dersom elevene har tre forskjellige valgfag i løpet av ungdomsskolen, vil karakterene slås sammen og et gjennomsnitt av karakterene beregnes på vitnemålet. Dersom en elev har det samme valgfaget alle tre år, vil det være karakteren som gis til 2.termin på 10.trinn som er standpunktkarakteren på vitnemålet. 

Valgfag ved Kjenn skole 2024/ 2025

  • Utvikling av produkter og tjenester
  • Produksjon for scene
  • Fysisk aktivitet og helse
  • Programmering
  • Praktisk håndverksfag
  • Design og redesign
  • Friluftsliv
  • Innsats for andre
  • Medier og kommunikasjon
  • Skolehager

Hvilke valgfag som blir tilbudt forutsetter nok påmeldte elever og tilgang på faglærer.  Det er derfor viktig å rangere valgene med det du ønsker mest som "1" (øverst). Husk å sortere alle!

Overordnet om valgfag på ungdomsskolen kan du lese mer om her

Utvikling av produksjon og tjenester

Utvikling av produkter og tjenester handler om at elevene skal få praktisk erfaring med innovasjon, og at de skal bli rustet til å møte utfordringer gjennom å drive en bedrift. Faget skal bidra til at de erfarer hvordan de kan være en ressurs i videre utdanning og arbeidsliv. Faget skal videre bidra til at elevene utvikler kompetanse innenfor bærekraftig innovasjon. 

  • Praktisk og skapende arbeidsformer
  • Elevbedrift
  • Innovasjon
  • Skaperglede
  • Skaperverksted

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen https://www.udir.no/lk20/pvt01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Innsats for andre

Innsats for andre handler om å gi elevene praktisk erfaring med frivillig arbeid og mulighet til å gjøre noe for andre og bidra til fellesskapet. Faget skal bidra til at elevene blir bevisste på frivillighet som en sosial verdiskaper, og til at den enkelte kan være en aktiv medborger som bidrar til et inkluderende samfunn. Gjennom opplæringen kan elevene bygge nettverk, utvikle ansvarlighet og få relevant erfaring for et framtidig arbeidsliv. 

  • Planlegge, arrangere og delta i hjelpe- og frivillighetsarbeid og innsamlingsaksjoner 
  • Gjøre en innsats for å bygge det gode felleskapet på skolen og samarbeide med skolen om å gi elevene på skolen et godt aktivitetstilbud i friminuttene 
  • Solidaritet, likeverd og vær til nytte for andre 

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen  https://www.udir.no/lk20/ifa01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Fysisk aktivitet og helse

Fysisk aktivitet og helse handler om å stimulere til bevegelsesglede og interesse for fysisk aktivitet og kosthold som grunnlag for en helsefremmende livsstil. Gjennom varierte fysiske aktiviteter, alene og sammen med andre, skal elevene kunne oppleve mestring. Faget skal gjøre elevene kjent med aktiviteter som kan motivere dem til en fysisk aktiv livsstil og til å velge et helsefremmende kosthold også videre i livet.

Les mer om valgfaget i lærerplanen https://www.udir.no/lk20/fah01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Programmering

Programmering handler om å skape teknologiske løsninger gjennom praktisk arbeid med å utvikle dataprogram. Faget handler også om å forstå og utnytte informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Prosessen med å utvikle program skal gi elevene trening i å forstå brukerbehov og se sammenhengen mellom IKT og andre fagområder, og det skal gi dem trening i algoritmisk tenkning og problemløsing. Faget skal ruste elevene til videre studier og forberede dem på et framtidig arbeids- og samfunnsliv som stiller krav om teknologisk kompetanse og god evne til problemløsning.

Valgfaget programmering skal bidra til at elevene kan utfolde og vise kreativitet, skaperglede, engasjement og utforskertrang alene og sammen med andre. I faget skal elevene arbeide med å skape nye eller forbedre eksisterende produkter 

  • Blokkprogrammering og skriftbasert programmering, programmering på nettbrett 
  • Skaperverksted med 3d-printere, vinylkuttere, microbit, Lego mindstorms, Sphero 
  • Skaperglede, kreativitet, problemløsning og innovasjon

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen   https://www.udir.no/lk20/prg01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Design og redesign

Design og redesign handler om at elevene skal få erfaringer med ulike design- og håndverksteknikker og materialer. Gjennom idéutvikling og praktisk arbeid i verksted kan elevene utvikle skaperglede, utholdenhet, selvinnsikt og kritisk tankegang. Ved å utforske hvordan produkter skapes, vil elevene kunne reflektere over miljøutfordringer og konsekvenser av overforbruk i samfunnet. Valgfaget design og redesign skal bidra til at elevene får erfare hvordan arbeid med redesign og gjenbruk kan bidra til en mer bærekraftig utvikling. 

  • Gjenbruk i et miljøperspektiv, sy om, brodere, male, farging, oppussing etc. 
  • Praktiske arbeidsformer 
  • Skaperglede, kreativitet, miljøbevissthet, kunnskap om materialer og forbruk i samfunnet

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen  https://www.udir.no/lk20/dor01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Produksjon for scene

Produksjon for scene handler om å gi elevene erfaring med scenisk produksjon. Gjennom faget skal elevene få erfaring med de ulike delene i en scenisk produksjon, fra planlegging til ferdig produkt. Elevene skal også få kulturopplevelser og utforske ulike kunstneriske uttrykk. Faget skal bidra til at elevene utfordrer og utvikler sine ferdigheter faglig og sosialt gjennom kunstnerisk samarbeid og samspill. Kreativitet og engasjement er egenskaper samfunnet og arbeidslivet vil ha behov for i framtiden.

  • Sceneproduksjon, drama, musikk, manus 
  • Samarbeid med kulturskolen og andre ungdomskoler i kommunen om en felles forestilling 

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen  https://www.udir.no/lk20/sos01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Friluftsliv

Friluftsliv handler om at elevene skal utvikle turglede og respekt for naturen og naturressursene. Faget skal gi elevene forståelse av mangfoldet i naturen. Faget skal også bidra til å fremme fysisk og psykisk helse ved å gi elevene erfaring med å bruke naturen til rekreasjon og aktiviteter. Videre skal faget styrke elevenes evne til å ta vare på seg selv og andre i naturen. 

  • Turer i skog og mark, på forskjellig årstider 
  • Overnattingstur kan være aktuelt, og det kan være aktuelt med en periodiseringen av opplæringen i faget for å legge til rette for gode opplevelser og turer i løpet av skoleåret 
  • Matlaging på tur 
  • Forberede og planlegge, trygg gjennomføring, mestring og gode opplevelser i friluft 

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen https://www.udir.no/lk20/nmf01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Medier og kommunikasjon

Medier og kommunikasjon handler om å utvikle bevissthet om hvordan påvirkning skjer gjennom informasjon og kommunikasjon. Faget skal gi elevene verktøy og metoder for å navigere i mediesamfunnet. Medier og kommunikasjon skal også gi elevene erfaring med å gjøre bevisste valg når de kommuniserer og når de produserer og konsumerer informasjon både i privatlivet og i arbeidslivet. Valgfaget medier og kommunikasjon skal bidra til at elevene utvikler digital dømmekraft. Elevene skal utforske ulike former for kommunikasjon for å skape mening og kommunisere bevisst. Faget skal bidra til at elevene kan tenke kritisk, vurdere ulike kilder og utvikle etisk bevissthet som medieprodusenter og -konsumenter. Faget skal også gi elevene forståelse av verdien av ytringsfrihet og respekt for demokratiske verdier. 

  • Skriv for skolens skoleavis eller lag podkaster i podkast-rommet på skaperverkstedet 

 

Les mer om valgfaget i lærerplanen  https://www.udir.no/lk20/moi01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Praktisk håndverksfag

Praktisk håndverksfag handler om å gi å gi elevene praktiske erfaringer med ett eller flere håndverk. Gjennom å bruke ulike råmaterialer og verktøy skal elevene utvikle praktiske ferdigheter de trenger for å mestre håndverksoppgaver og å vedlikeholde og reparere verktøy og utstyr. Faget skal gi innblikk i håndverk som tradisjon og yrke, og det skal legges til rette for samarbeid med lokalt arbeidsliv. Faget kan bidra til at elevene gjør mer reflekterte valg av fremtidige yrker ved å prøve ut ulike sider av håndverksteknikker, både fra tradisjonelt kvinnedominerte yrker og fra mannsdominerte yrker.

Les mer om valgfaget i lærerplanen  https://www.udir.no/lk20/phf01-02/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

Skolehager

Dette faget vil ta for seg dyrking av forskjellige grønnsaker, urter o.l. Forskjellige metoder å konservere på. Vil også ta for oss jordsmonn, insekter og mangfoldet vi trenger for å ha en sunn tilnærming til dyrking av mat i naturen.

Les mer om valgfaget i lærerplanen https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/1.5-respekt-for-naturen-og-miljobevissthet/?kode=lka01-02&lang=nno