
Høytlesning øker barnets fantasi, og hjelper barnet til å forstå sine følelser, ved å kunne identifisere seg med andre. Gode lesestunder gir også nærhet, sanselighet, trygghet og kontakt. Gjennom høytlesning trener barn også opp evnen til å lytte. Det er med andre ord mange gode grunner til at barnehagen skal legge innsats i å vekke barns interesse for bøker.
Leseaktiviteter er språkstimulerende, da de baserer seg på språklig samhandling. Det er gjennom å bruke språket, at barn lærer språk.
Godt arbeid med språk innebærer å lese bøker sammen, fortelle og inspirere barna til å fortelle
Den spontane bruken av bøker, som når barna henter bøker og ber personalet lese, må ikke forsvinne. Høytlesning med et barn i hver sin armkrok kan gi mye hygge og nærhet. Vær imidlertid observant på at alle barna tar initiativ til slike lesestunder. I det formelle og systematiske arbeidet med bøker, må ha som mål å fange opp de barna som ikke selv velger seg de lesestundene som byr seg i barnehagen. Dette kan være barn som heller ikke blir lest så mye for hjemme. Ved at personalet fungerer som igangsettere, er det lettere å sørge for at alle i en barnegruppe blir introdusert for bokverdenen. Målet er å etablere en kultur for lesing for alle i barnehagen. Derfor kan man ikke la alle leseaktiviteter være valgfrie.
I lenken under er det tips til hvordan legge opp en god lesestund i barnehagen.
Hvordan legge opp lesestunden (PDF, 277 kB)
Pixabay
Bør dere lese papirbøker eller bok-apper i barnehagen?
https://www.uis.no/nb/forskning/bor-dere-lese-papirboker-eller-bok-apper-i-barnehagen
Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen
https://www.uis.no/nb/forskning/lag-en-plan-for-nettbrettlesing-i-barnehagen
Fra bildestøtte til høytlesning
Av Ingvild Alfheim, hentet fra Språkløyper
Denne teksten handler om hvilke forutsetninger og ferdigheter barna utvikler når tekster leses høyt.
Fra bildestøtte til høytlesning
Les høyt for barna på flere språk.
Artikkel er publisert av Veronica Salinas og Hanna Bovim Bugge
Kan du flere enn et språk? Da er du en ressurs i barnehagen!
Barn elsker å høre samme historie igjen og igjen, og barn elsker å høre flere språk!
I denne artikkelen kan du få tips til hvordan organisere en lesestund med utgangspunkt i boka Ryddetid som er paralleltekstet.
Les høyt for barna på flere språk
Lesesenteret i Stavanger
Godt språkarbeid i barnehagen er viktig for barns deltakelse i lek, utvikling av vennskap, kommunikasjon, for opplevelser, læring og for å skape et solid og godt grunnlag for lesing og skriving senere i livet.
Språkarbeid i barnehagen
Den flerspråklige, digitale bildeboktjenesten for barnehagen
Polylino
Polylino
De kommunale barnehagene i Lørenskog kommune har lisens på denne digitale bildeboktjenesten. Utforsk linken over og se små videosnutter om hvordan du kan bruke Polylino.
SPRELL-ressurs
Ressursen kan hjelpe deg til å jobbe ennå bedre med lesing og bøker sammen med barn. Blant annet kan du få tips og ideer om hvorfor høytlesning er viktig og hvordan man kan ta i bruk digitale bøker.
SPRELL ressurs
SPRELL biblioteket Her finner du 7 barnebøker på fire forskjellige språk