Veiledning for vurdering
Barnegruppene (under 10 år) skal jobbe med:
- Forståelse for oppbygging av en dansetime
- Respekt for lærer og medelever
- Innsats og engasjement
- Følge instruksjon; høyre - venstre, strekk-bøy, liten-stor, koordinasjon av bein og armer hver for seg og samtidig.
- Bevissthet og erfaring med ulike dansestiler.
- Bevisst følge musikken
Rykker opp til nivå 1 gruppe når de begynner i 5.kl.
Forutsetning og vurdering for å rykke opp til neste nivå:
Nivå 1
Oppførsel
- Forståelse for oppbygging av en dansetime
- Respekt for lærer og medelever
- Viser god innsats og engasjement
Danseteknikk
- Bruk av musikk: Grunnleggende forståelse for takt/puls i musikken - fullføre bevegelsene i riktig tempo.
- Grunnleggende forståelse for ulik bruk av energi og dynamikk i dansen
- Grunnleggende stilforståelse
- Grunnleggende koordinasjonsevne
- Grunnleggende romforståelse og forhold til hverandre i rommet (formasjoner)
- Overskudd utover trinnene på dette nivået - man har automatisert dansetrinn slik at man kan jobbe med dynamikk, uttrykk, stilforståelse.
Nivå 2
Oppførsel
I tillegg til de tre første punktene på nivå 1
- Viser mer selvstendighet for egen læring
Danseteknikk
- Bruk av musikk: Vise ulik takt/puls i dansen - hele tellinger, halvt tempo og ulike rytmer og lag i musikken.
- Vise ulik bruk av energi og dynamikk i dansen
- Økt stilforståelse
- Vise økt koordinasjonsevne
- Økt romforståelse og forhold til hverandre i rommet (formasjoner)
- Overskudd utover trinnene på dette nivået - man har automatisert dansetrinn slik at man kan jobbe med dynamikk, uttrykk, stilforståelse.
Nivå 3
Oppførsel
I tillegg til de første punktene på nivå 1 og 2
- Engasjement og nysgjerrighet på dansen
- Tørre å tre ut av komfortsonen
Danseteknikk
- Bruk av musikk: Vise sikkerhet i bruk av ulik takt/puls i dansen - hele tellinger, halvt tempo og ulike rytmer og lag i musikken.
- Viser selvtillit i dansen (Fake it till you make it!)
- Vise sikkerhet i og tydelig bruk av energi og dynamikk i dansen
- God stilforståelse og utvikling av eget uttrykk
- Vise avansert koordinasjonsevne
- Vise økt romforståelse og forhold til hverandre i rommet (mer avanserte formasjoner)
- Overskudd utover trinnene på dette nivået - man har automatisert dansetrinn slik at man kan jobbe med dynamikk, uttrykk, stilforståelse.
Når disse punktene blir møtt vil elevene lære enda mer avanserte ferdigheter.
Publisert av Kjell Audun Holestøl
Sist endret 06.03.2023 10.44