Elevrådsdag på rådhuset

Mandag var alle elevrådene i Lørenskog samlet til opplæring og erfaringsdeling i kommunestyresalen i rådhuset. I år er over 60 elever valgt inn i elevrådene på kommunens fire ungdomsskoler.

Kommunestyresalen var full av elevrådsrepresentanter Simen Jansen Blokkhus

Dagen startet med innlegg av avtroppende ordfører Ragnhild Bergheim (Ap). Hun trakk tråder tilbake til demokratiets spede begynnelse i antikken, men viste også til konkrete eksempler på hvordan ungdom i dag kan engasjere seg politisk. Representanter fra Hammer skole fulgte opp med konkrete praksiseksempler.

Elevene fikk også jobbe litt praktisk med konkrete problemstillinger på oppdrag fra kommunen. En gruppeoppgave handlet også om å utarbeide konkrete opplegg for å synliggjøre elevrådsarbeidet rundt om på skolene. Tilbake på Hammer skal de nå starte arbeidet med å vise de andre elevene hvordan elevrådet jobber. Det arbeidet gleder vi oss til å følge!

Har du spørsmål?

Are Sanne Helgesen