Informasjon til skolestartere 24/25

Glade barn som løper ned en gang - Klikk for stort bilde colourbox.com

Vi har gleden av å ønske dere velkommen til Solheim skole.

Skolestarten for deres barn nærmer seg, og dette er en spennende tid for både elever, foreldre og skolen. Solheim skole samarbeider tett med barnehagene for å sikre en trygg overgang fra barnehage til skole. I løpet av våren vil alle nye førsteklassinger bli invitert til forskjellige arrangementer på skolen og SFO, for å bli kjent med nye omgivelser og med de nye voksenpersonene.

MERK: all aktivitet vil foregå i Paviljongen.

Besøksadresse: Hasselveien 2A, 1470 Lørenskog.

Besøksdag:

Barnehagene og deres skolestartere inviteres til en uformell besøksdag på skolen og SFO. Dersom barnehagen ikke har anledning til å følge barnet, kan foreldre/foresatte følge barnet selv til besøksdag.

Dette vil skje på besøksdagen:

• Barna får en liten omvisning i Paviljongen, skolegården, klasserommene og SFO.
  • Barna skal få hilse på baselederne
  • Barna får leker i SFO-basen / eller ute
  • Barna får tegne/fargelegge et bilde

Her er tidspunkter for når barnehagene har besøksdag på skolen og SFO. Med forbehold om endring:

Mandag 06. mai 24

Tirsdag 07. mai 24

Onsdag 08. mai 24

• Kjenn
  • Solheim familiebarnehage
  • Stiftelsen Idavollen (Steiner)
  • Vangen
  • Rolvsrud
  • Solheim
  • Ahus
  • Benterud
  • Finstad
  • Fjellhamar gård
  • Fjellhamarveien
  • Framtia
  • Kurland
  • Løken
  • Løkenåsen
  • Nesåsen
  • Rasta
  • Regnbuen

For skolestartere som ikke tilhører en av barnehagene over kan foreldre / foresatte ta kontakt med Marianne Rudsjordet, baseleder på SFO for å avtale besøksdag. E-post: marrud1@lorenskog.kommune.no.

Åpenkveld på SFO:

Skolestartere og foreldre/foresatte inviteres til kveldsbesøk på SFO onsdag 29. mai fra klokken 17.00-18.30.

• Anledning til å hilse på ansatte på SFO
  • Få hjelp til å søke plass på SFO
  • Anledning for både voksne og barn å stille spørsmål
  • Omvisning
  • Vi serverer kaffe/te, saft og kjeks

Førskoledag og infomøte på skolen

Velkommen til førskoledag onsdag 12. juni fra klokken 09.30-12.00.

• Foreldre/foresatte og skolestartere møter opp ved paviljongen. Velkommen ved rektor og ass. rektor.
  • Fadderklasse (4. trinn) ønsker velkommen med to sanger.
  • Skolestarterne ropes opp. Foresatte følger barna inn til klasserom.
  • Foresatte får beskjed når de kan gå videre til informasjonsmøte.
  • Elevene fortsetter med eget førskoleopplegg sammen med klassen sin.
  • Foresatte henter elevene utenfor paviljongen klokken 12.00.

Skolen jobber nå med klassesammensetning for neste års 1. trinn. Vi gjør foresatte oppmerksomme på at justeringer av gruppene kan forekomme helt frem til høstferien. Dersom dette blir aktuelt, vil vi forberede både foreldre/foresatte og elever i god tid.

Følgende faktorer vil ligge til grunn for klassesammensetning (ikke prioritert rekkefølge):

• Elevers individuelle behov, både sosialt og faglig
  • Pedagogiske vurderinger gjort av skolen i tett samarbeid med barnehagen
  • Bostedstilhørighet
  • Fordeling av gutter og jenter

Plass på SFO:

Det er foreløpig ikke åpent for skolestartere å søke om plass på SFO. Dere vil få beskjed når dette kan gjøres. MERK: Søknader sendt tidligere vil bli slettet.

Vi har plass til alle!

For å melde på barnet ditt til SFO, må du først åpne Vigilo i nettleseren din, ikke via appen. Logg deretter inn med ID-porten. Du søker og endrer SFO-plassen her.

For foresatte som ikke kjenner til Vigilo, les her om applikasjonen og hvordan dere logger på som foreldre/foresatte.

Dere finner også mer informasjon om SFO på Solheim skole sin hjemmeside.

Oppstarts-ukene på SFO i august før skolestart:

De første ukene i august, vil SFO prioritere tilvenning i ett trygt miljø. SFO vil invitere påmeldte skolestartere til oppstart på ulike dager. Egen invitasjon kommer senere. Vi oppfordrer alle skolestartere, å benytte seg av SFO før skolestart for å få anledning til å bli bedre kjent med både voksne, barn, lokalet og uteområdet. Vi erfarer at dette vil bidra til tryggere oppstart for skolestarterne.

Dette vil skje på oppstartsdagen på SFO:

• Felles samling for både foreldre og barn
  • Barna hentes av assistenter til ulike aktiviteter
  • Foreldre blir igjen for informasjon og for å fylle ut kontrakter o.l.

Film til skolestartere:

Vi ønsker å invitere alle kommende skolestartere til å ta en titt på vår korte filmsnutt som viser hvordan det er å gå på Solheim skole.

Skolerute for skoleår 2024/2025:

Skolerute for neste skoleår er klar, merk disse dagene i august:

• SFO har stengt 15. og 16. august grunnet planleggingsdager.
  • Første skoledag etter sommerferie er 19. august. Informasjon om denne dagen kommer senere.

Gode råd til foresatte frem til skolestart:

– Skolestart er både spennende og litt skummelt på samme tid. De fleste barna gleder seg til å begynne på skolen, samtidig som de gruer seg litt til møtet med nye klassevenner og lærere, sier barnehage- og klasseromsforsker Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet.

Noen ganger kan det være en større overgang for foreldrene enn for barna med nye hverdagsrutiner og regler. Gruer du deg til barnet ditt skal begynne? Det er flere ting du kan gjøre for at barnet ditt skal få en fin skolestart.

Her kan dere lese mer om hvordan vi kan forberede barn til skolestart (forskere ved OsloMet)

Kontakt oss:

Om det skulle være noe annet dere lurer på er dere velkommen til å ta kontakt med skolen.

E-post: sosk@lorenskog.kommune.no

Telefon: 94 01 63 82

Vi gleder oss til å bli kjent med dere!

May Sommerud, rektor

Trinh Tran, assisterende rektor