6.1 Næringsaktiv kommune
Lørenskog ønsker at framtidig handel og arbeidsplassintensive bedrifter skal plasseres i nærheten av kollektivknutepunktene. Dette bidrar til å utvikle levende sentre og tettsteder. Kommunen har per i dag flere næringsarealer innenfor utviklingsområdene. Bruken av disse arealene må ses i sammenheng med utviklingsområdet og kommunen som helhet. Næringsutvikling er samfunnsutvikling og dermed også et viktig premiss for god stedsutvikling.
Åsmund Holien Mo
For å opprettholde og utvikle næring i kommunen er det nødvendig med tilstrekkelig areal. Vi har i kommuneplanen hovedsakelig opprettholdt arealer til næring.
6.2 Handel og publikumsrettet næring
Handel og annen publikumsrettet næring skal bidra til å
- styrke by- og tettstedssentre
- legge til rette for miljøvennlige transportvalg
- redusere bilavhengighet
- gjøre nødvendige varer og tjenester tilgjengelig, også for dem som ikke disponerer bil
Dette innebærer at vi må konsentrere handel og publikumsrettet næring i sentrale områder, nær kollektivknutepunkt. En betydelig del av kundegrunnlaget skal være innenfor gangavstand, og gangforbindelsene skal være attraktive og trygge. Lokalisering av de ulike virksomhetene kommer an på antall besøkende. Utforming av bebyggelse og uterom skal bidra til stedskvaliteter, uavhengig av type handel og næring.
Handels- og tjenestetilbud skal tilpasses det enkelte områdets senterstatus. Lørenskog sentrum skal være kommunens handelssentrum og innbyggernes førstevalg som tilbyder av varer og tjenester det ikke er lokalt befolkningsgrunnlag for i andre deler av kommunen.
Lokal- og nærsentre kan videreutvikles med tilbud for å dekke lokale behov. I reguleringsplanene for sentrumsområder skal det settes av tilstrekkelige arealer til handel, tjenesteyting og bevertning som er tilpasset funksjonen til området og tilliggende byrom.
Handel med plasskrevende varegrupper (biler, båter, landbruksmaskiner, trelast og andre byggevarer samt hagesentre) kan plasseres utenfor sentrumsområdene. Slike etableringer skal likevel ha gode og trygge koblinger til gang- og sykkelveinettet og god kollektivtilgjengelighet. Det skal også være god tilgjengelighet til hovedveinettet.