5. Offentlige formålsbygg og anlegg

Flyfoto av Mailand skole - Klikk for stort bilde

5.1 Overordnede føringer og behov

Det offentlige tjenestetilbudet må bygges ut og utvikles i takt med befolkningsveksten og samfunnsutviklingen.

Offentlige formålsbygg og anlegg skal planlegges slik at det gir et tilfredsstillende tilbud i hele kommunen og samtidig bidrar til god stedsutvikling. Eksempler på slike bygg og anlegg er skoler, barnehager, helsetjenester, ulike velferdsinstitusjoner, kulturtilbud, idrettsanlegg, administrasjonsbygg og gravplasser.

Mange offentlige bygg og anlegg fungerer som sosiale møteplasser for barn, ungdom, voksne og eldre og kan dermed styrke stedsidentitet, tilhørighet og fellesskap. Lokalisering, utforming og trygge forbindelser til slike tilbud er vesentlig for å bidra til dette og for at de skal fylle sine primærfunksjoner på best mulig måte. De må også være åpne for flerbruk. Dette styrker nærmiljøet og gir mer effektiv bruk av kommunens bygningsmasse og arealer.

Perspektivfoto av Lørenskog hus - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune / Jonas Ruud

Skoler, barnehager, idrettsanlegg og andre tilbud som det er naturlig å ha tilgang på i nærmiljøet, må planlegges og sikres ut fra det lokale behovet i alle deler av kommunen. Formålsbygg og anlegg som er ment å dekke hele kommunen, skal i utgangspunktet plasseres sentralt og være tilgjengelige fra andre deler av kommunen, primært i kommunesenteret. I nye utviklingsområder må det settes av tilstrekkelig areal til offentlige funksjoner.

En god og helhetlig planlegging av offentlige bygg og anlegg kan ha stor betydning for enkeltmenneskene og samtidig ha samfunnsmessig nytte. For eksempel kan nærhet til barnehage ha stor personlig betydning for en barnefamilie, samtidig som det bidrar til å redusere det totale transportbehovet og legger til rette for et mer miljøvennlig reisemønster i kommunen.

Vi har lagt inn krav om områderegulering og rekkefølgekrav som vil sikre at behov for offentlige formålsbygg og anlegg vurderes og innarbeides i den videre utviklingen av kommunen.

Oppføring av blokk i eksisterende boligmiljø - Klikk for stort bilde