4. Trygg og miljøvennlig transport

Befolkningsveksten i kommunen gir økt transportbehov. Kommuneplanen sikrer at utbygging og fortetting skjer i nærheten av eksisterende kollektivknutepunkt og lokalsentre, slik at transportbehovet blir mindre.

Svært mange korte reiser internt i Lørenskog gjøres med bil. Mange av disse reisene kan erstattes med sykkel og gange.

Gangvei langs Solheimveien med tett trafikk - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune / Jonas Ruud

Målet er at miljøvennlig transport skal dekke økt transportbehov. Lørenskog kommune viderefører denne satsingen på grønn mobilitet gjennom Plan for mobilitet. Dette er viktig for klima, miljø, trafikksikkerhet, helse og trivsel. Det skal være enkelt og attraktivt å velge miljøvennlige måter å reise på. Det gjelder for innbyggere, besøkende og de som arbeider i Lørenskog.

Lørenskog skal være en kommune som er god å vokse opp i og bli gammel i. Alle innbyggere skal ha tilgang til hele kommunen og oppleve at reisen er trygg.

For å legge til rette for grønn mobilitet sikrer vi samferdselslinjer for kollektivtraseer med høy kapasitet og høystandard sykkelvei mellom Oslo og Kjeller gjennom Visperud, Lørenskog sentrum og Ahus i plankartet. Vi sikrer også sykkeltrase mellom Lørenskog stasjon og Strømmen. Retningsgivende linje med sikringssone er lagt inn for T-bane.

4.1 Tiltak for å dreie transporten i miljøvennlig retning

Det er viktig at kommunen styrer parkering og parkeringsnormer for å vri transport over fra bil til sykkel, gange og kollektivtrafikk. For å se helhetlig på dette temaet ønsker vi å utarbeide en parkeringsstrategi i den kommende planperioden.

Vi har gjort noen justeringer i parkeringsnormen. Blant annet har vi gjort noen innstramninger for skole, barnehage og institusjoner. Videre har vi satt nye kvalitetskrav til ladeinfrastruktur, sykkelparkering og utforming av parkeringsplasser. Parkering skal fremdeles i all hovedsak anlegges under bakken.

Et par på sykkeltur gjennom en rolig boliggate - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune / Jonas Ruud

I framtidige planer vil kommunen stille krav om at 10 % av parkeringsplassene skal være forbeholdt gjesteparkering. Dette gjør vi for å sikre parkering for andre enn beboere og å unngå «villparkering».

Videre vil vi stille krav i reguleringsplaner og større utbyggingsprosjekter om å utrede transportbehovet og hvordan dette kan løses på en bærekraftig måte. I slike saker må forslagsstilleren se på hvordan utbyggingen kan føre til mer trafikk i et større område, og mulighetene for grønn mobilitet, deleløsninger, parkeringsløsninger, tiltak for sykkel- og mikromobilitet, bylogistikk og anlegg for gående.

4.2 Kollektivsystemet i Lørenskog

Kollektivsystemet i Lørenskog består i dag av regionalt og lokalt busstilbud samt tog. Høy frekvens på disse er viktig for å sikre omstilling til grønn mobilitet. I tillegg til sentrumsområdet er togstasjonene på Lørenskog stasjonsområde og på Fjellhamar viktige knutepunkt.

I den videre planleggingen av kollektivsystemet i Lørenskog jobbes det for at T-banenettet forlenges fra Ellingsrudåsen til Lørenskog, med mulige stasjoner på Visperud, Lørenskog sentrum og Skårer som en første etappe. Den konkrete plasseringen av traseen er ikke avgjort, men en retningsgivende linje i plankartet med tilhørende sikringssone viser en trase fram til Skårer basert alternativ B/C i Forstudie for T-bane til Lørenskog (2019), slik at det er mulig å ta hensyn til traseen i all planlegging i dette området.

Det er også ønskelig å utrede mulighetene for en langsiktig forlengelse til Ahus og Lillestrøm. Det er lagt inn en retningsgivende linje i plankartet som viser et overordnet alternativ for en slik videreføring, men nøyaktig trase og stasjonsplassering vil måtte besluttes basert på en ny utredning.

Fram til T-banen kommer, planlegger Viken og Ruter en høykvalitets kollektivtrase for buss på strekningen Visperud–Strømmen gjennom Lørenskog sentrum og Ahus. Bussløsningen er vist med en juridisk linje i plankartet.

Et mangfoldig miljø med ulike trafikantgrupper og bygningsformål - Klikk for stort bilde