Oppussing av Lørenskog rådhus

Inngangen til Lørenskog rådhus - Klikk for stort bilde

Lørenskog rådhus er 50 år gammelt og trenger en oppgradering. Rådhuset mangler ventilasjonsanlegg, det er dårlig romløsning som ikke tilfredsstiller hvordan vi jobber i dag. Nå skal rådhuset pusses opp og dette vil øke rådhusets levetid med flere tiår.

Det er i dag dårlig inneklima i bygget på grunn av manglende ventilasjon. Det er kaldt om vinteren og svært varmt om sommeren. Vi skal skifte ut det tekniske anlegget slik at det tilfredsstiller dagens krav til ventilasjon, belysning, inneklima og arbeidsmiljø for de ansatte.

I dag er romløsningen i rådhuset lite fleksibel og umoderne. Det er lange korridorer og mørke cellekontorer som gjør det krevende å samarbeide. Nå skal vi få åpne kontorlandskap, noen kontorer, godt med møterom, stillerom og sosiale soner.

Det vil bli plass til flere personer i bygget som følge av oppussingen. I dag har 170 ansatte kontorplass på rådhuset og etter oppussingen det være plass til mellom 210 og 220 personer.

Garderobene i kjelleren skal også oppgraderes med dusj- og tørkemuligheter for tøy, slik at det blir mer attraktivt for de ansatte å sykle og gå til jobben.

Rådhuset består av en høyblokk på seks etasjer og en lavblokk på to etasjer. Andre etasje i høyblokken ble pusset opp under pandemien, og de resterende etasjene vil nå få tilsvarende standard. Lavblokken hvor kommunestyresalen, formannskapssalen og de politiske partienes kontorer er, skal heller ikke pusses opp nå. 

Informanten/resepsjonen holder åpent som normalt, og vil ligge i første etasje i lavblokken i byggeperioden.

Tidsplan

  • Politisk godkjenning av gjennomføring: 27. april 2022
  • Oppstart: juni 2022
  • Ferdig: vår/sommer 2023

 

Relevante dokumenter

Opprustning Lørenskog rådhus – V2101 – beslutning om gjennomføring – BP2

 

Kontaktinformasjon

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål

Vegard Gulbrandsen
Prosjektleder
Telefon: 90 65 94 65
E-post: veggul@lorenskog.kommune.no