Ergoterapi for barn og unge

Barn og unge opp til 20 år som av ulike grunner har nedsatt funksjonsevne kan få hjelp av ergoterapeut.

Hva tilbyr vi?

• Utredning og kartlegging av barn med funksjonsforstyrrelser i kroppens sanse- og bevegelsesapparat
  • Funksjonstrening av barn og unge, for eksempel håndmotorikk
  • Veileder foresatte og personell om dagliglivets aktiviteter og gjøremål
  • Tilrettelegger aktivitet og lek, herunder utprøving, formidling og tilpasning av hjelpemidler
  • Gir råd om utforming av inne- og utearealer i hjem, barnehager, skoler og institusjoner
  • Deltar i tverrfaglig samarbeid rundt barn med spesielle behov
  • Veiledning og informasjon til foresatte og samarbeidspartnere

Hvordan få tilbudet?

Foreldre kan ta direkte kontakt, eller barnet kan henvises fra helsesykepleier, lege, barnehage, skole og andre instanser.

Hva koster det?

Ergoterapi er gratis. Utlån av hjelpemidler er gratis. Enkelte boligtilpasninger må utredes, noe som medfører gebyr. Du vil få informasjon om det gjelder deg.

Hva skjer videre?

Når vi har mottatt en henvendelse, vil du få en tilbakemelding på forventet ventetid. Ansvarlig ergoterapeut vil så ta direkte kontakt med deg eller din kontaktperson.

Fysioterapi- og ergoterapitjenesten for barn og unge
Telefontid: mandag – fredag: klokken 08.00-15.00
Telefon:67 49 50 29

E-post: fysioergo.barnogunge@lorenskog.kommune.no