Ny rapport om T-bane-forlengelse til Lørenskog

En ny rapport fra Ruter viser alternative trasévalg for en fremtidig T-baneforlengelse fra Ellingsrudåsen til Lørenskog.

Rapporten er laget på oppdrag fra Akershus fylkeskommune for å få et godt beslutningsgrunnlag når Lørenskog kommune skal sette av areal til en fremtidig T-bane i ny kommuneplan, og for å se hvordan en fremtidig T-baneforlengelse kan bidra til mest mulig samfunnsnytte.

Dronefoto av Skårersletta med kjøpesenteret Triaden - Klikk for stort bildeAlle de tre forslagene til trasé inneholder T-banestasjon på Skårersletta Lørenskog kommune, Farid Dino Omer

Rapporten viser at det er mulig å endre trasévalg og stasjonsløsninger tilbake til det som ble kalt alternativ A, som ble valgt bort i 2019. Dette alternativet er basert på en mer direkte linjeføring fra Visperud til en stasjon midt på Skårersletta. Alternativet gir gode muligheter for den byutviklingen som i dag planlegges på Skårersletta, og vil kunne skape et godt passasjergrunnlag for en fremtidig bane.

– Rapporten er et verdifullt bidrag til politikerne som nå skal behandle trasévalg og stasjoner for en fremtidig T-bane til Lørenskog. Kommunen har de siste årene opplevd en enorm befolkningsvekst, så det er godt å se at en realisering av t-banen rykker stadig nærmere, selv om det fortsatt er en lang vei igjen, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel. 

Behov for mer detaljerte avklaringer

Lørenskog kommune har den mest urbane boligbebyggelsen i Akershus, med en årlig befolkningsvekst på rundt 3,4 prosent. Omtrent halvparten av innbyggerne bor i området på eller rundt Skårersletta, og kommunen planlegger for at befolkningstallet der vil øke til rundt 24 000 allerede i 2040.

Kommunen har allerede lagt inn bindinger på areal til en T-banetrasé kalt alternativ B, med stasjoner på Visperud og en stasjon i hver ende av Skårersletta. Den nye utredningen gir mer detaljert kunnskap om stasjonsløsninger, som gjør at kommunen kan redusere noe på de omfattende bindingene som ligger inne i dagens kommuneplankart. Alternativ A vil gi færre bindinger enn alternativ B, fordi det planlegges for to i stedet for tre stasjoner.

Tre alternativer

Kart som viser et forslag til trasé med flere navngitte steder: Visperud, Solheim, Rolvsrud og Skårer. To alternative ruter er markert som 'Alternativ A' og 'Alternativ C'. Kartet inneholder også veier, bygninger og andre geografiske elementer. - Klikk for stort bildeFigur som viser de utredete traseene for henholdsvis alternativ A, B og C. Ruter / Norconsult

Det er flere hensyn som skal ivaretas ved valg av trasé. Kostnader er viktig, men også fremtidig by- og arealutvikling i Lørenskog er vektlagt. 

Tre alternativer for trasé er utredet i den nye rapporten. Det er:

  • Alternativ A, med to stasjoner: Visperud og mer sentralt på Skårersletta.
  • Alternativ B, med tre stasjoner: Visperud, nord- og syd på Skårersletta.
  • Alternativ C, med to stasjoner: Visperud og nord på Skårersletta.
     

Alle alternativene går i tunnel, og T-banen skal kunne holde 80-100 km/t mellom stasjonene.

Dette er felles for alle alternativene:

  • T-banestasjon(er) på Skårersletta som er viktig for sentrumsutviklingen.
  • Stasjonsoppgangene skal sikre god tilgjengelighet og orientering for reisende.
  • Plassering av stasjonene skal gi gode forutsetninger for utvikling av byrom, også rundt stasjonene.
  • Plasseringen av stasjonene (Visperud) gir gode muligheter for overgang til andre transportformer.
  • Alle alternativene kan gjennomføres.
  • Alle alternativene kan forlenges videre til A-hus – om det skulle bli aktuelt i fremtiden. Men alternativ B gir en vesentlig lengre trasé fram til A-hus.
  • Arealbindingene på Oslosiden (tunnel) vil være omtrent som i vedtatt løsning


Det som skiller alternativene, er blant annet:

  • Hvor tett det kan bygges, og hvilket utviklingspotensial som ligger innenfor det området stasjonen betjener.
  • Kostnader. Alternativ C (endestasjon nord på Skårersletta) og alternativ A er anslått å koste rundt 3 milliarder kroner mindre enn alternativ B, på grunn av kortere trasé og én stasjon mindre.
  • Hvor mye arealer som må båndlegges i påvente av utbygging.

Videre prosess

  • Kommunestyret i Lørenskog skal behandle en innstilling om valg av alternativ den 29. oktober. Dette vedtaket vil deretter bli innarbeidet i forslag til ny arealdel for kommuneplanen som er planlagt behandlet av kommunestyret og lagt ut på høring i februar 2026. Her kan du lese sakspapirene til politikerne.
  • Akershus fylkeskommune er prosjekteier. Fylkestinget tar det endelige valget i løpet av vinteren 2026.


Etter at det er avklart hvilken av de tre alternative traséene som skal legges til grunn, er det aktuelt å gjennomføre en tilleggsutredning, blant annet med ytterligere grunnundersøkelser, for å kunne redusere arealbindingene i kommuneplanene i Oslo og Lørenskog.

Les rapporten T-baneforlengelse til Lørenskog Traséoptimalisering på Ruters nettsider.