Rasta skole er nominert til Dronning Sonjas skolepris

Dronning Sonjas skolepris deles ut hvert andre år, til skoler som utmerker seg ved å praktisere likeverd og inkludering på en fullverdig måte. Skoler som arbeider godt og systematisk med likeverd og inkludering kan søke på prisen.

Rektor på Rasta skole, Dorthe Bolærn Rundtom iført blå denimskjorte med knyting i halsen, står utendørs foran trær og en asfaltert flate.  - Klikk for stort bildeRektor på Rasta skole, Dorthe Bolærn Rundtom Sølvi Østom, Lørenskog kommune

– Dette er veldig stas, sier Dorthe Bolærn Rundtom som er rektor på Rasta skole. 
– At vi er blant de nominerte, er en flott anerkjennelse av det systematiske arbeidet som gjøres hver eneste dag – både av elever, lærere, ansatte og foresatte, legger den veldig fornøyde rektoren til.

Rasta skole er sammen med Jong skole i Bærum og Loftsrud skole i Oslo nominert av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Totalt er 17 skoler fra hele landet nominert i år.

I utnevnelsen av prisen legges det vekt på at skolen skal være et sted der barn og unge opplever faglig, sosialt og kulturelt fellesskap. Hver elev skal kjenne seg verdsatt i skolemiljøet. Samtidig skal undervisningen være fullverdig og likeverdig, og ta hensyn til elevenes ulike behov og forutsetninger.

Vinneren får 250 000 kroner og et kunstverk laget av Dronning Sonja selv – men aller viktigst er anerkjennelsen av det gode fellesskapet og miljøet på skolen.

Vinneren kåres 20. oktober.

En stor gruppe barn og voksne er samlet utendørs mellom to bygninger. En kvinne i blå kjole står på et bord og snakker til forsamlingen. Det er klart vær med noen lette skyer på himmelen. - Klikk for stort bildeDronning Sonjas skolepris skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.Prisen ble etablert i 2005 etter initiativ fra Hennes Majestet Dronningen. Lørenskog kommune

Kriterier for prisen

  • Skolen arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø.
  • Skolen praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap.
  • Skolen kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom – og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Likeverd betyr at alle elever skal få oppleve at de møtes på en likestilt og verdig måte. Inkludering, som er et videre begrep enn integrering, betyr at alle skal oppleve at de er anerkjente deltakere i skolefellesskapet.