Viktige erfaringer fra datainnbruddet
Tidligere i år ble Lørenskog kommune rammet av et alvorlig datainnbrudd. Flere systemer ble utilgjengelige, og kommunikasjonen internt i kommunen ble svekket.
Hendelsen viste hvor avhengig kommunen er av digitale løsninger og hvor raskt styring og informasjonsflyt kan bli utfordret når disse faller bort. Samtidig viste håndteringen at mye fungerte godt, blant annet rask etablering av kriseledelse og gode backup-løsninger.
Erfaringene har forsterket det pågående arbeidet med å sikre at kommunen kan håndtere situasjoner også uten digitale verktøy.
Flere hendelser som skjer samtidig utfordrer beredskapen
Mens kommunen håndterte datainnbruddet, oppstod det samtidig en stor brann på Kurland. 10 leiligheter gikk tapt, og mange mennesker ble berørt. Hendelsen viste hvor viktig det er å kunne håndtere flere kriser samtidig og hvor avgjørende tydelig og rask informasjon er for de som er rammet.
Samarbeid styrker beredskapen
Lørenskog samarbeider tett med kommunene på Nedre Romerike om beredskap. Blant annet pågår det nå et felles arbeid med å kartlegge risiko knyttet til krig og sikkerhetspolitiske kriser.
Slike analyser gir et bedre grunnlag for å håndtere alvorlige hendelser også lokalt. Erfaringene fra blant annet datainnbruddet viser hvor viktig det er å være forberedt på svikt i kritiske systemer og kommunikasjon.
Møte i kommunens kriseledelse under dataangrepet mai 2026.
Arian Nordbøe Gjerde / Lørenskog kommune
Skal gjøre det enklere å vite hvor du skal få informasjon
En sentral oppgave fremover er å etablere gode informasjonspunkter i kommunen. Dette er steder du kan oppsøke for å få informasjon og hjelp dersom digitale kanaler ikke fungerer.
Behovet for slike løsninger er tydelig: Kommunen vil raskt få utfordringer med å nå ut til innbyggerne dersom elektronisk kommunikasjon faller bort.
Innspill fra beredskapsrådet
Under møtet i beredskapsrådet den 15. juni ga deltakerne konkrete råd og innspill til arbeidet med informasjonspunkter i Lørenskog.
Beredskapsrådet er en møteplass der kommunen og viktige samarbeidspartnere jobber sammen for å forebygge og håndtere kriser. I rådet sitter blant annet kommunen, nødetater, frivillige, Heimevernet, Sivilforsvaret, Statsforvalteren og andre sentrale aktører.
Innspillene peker særlig på behovet for:
- kjente og lett tilgjengelige steder
- tydelig og oppdatert informasjon
- mulighet for kontakt med kommunen og nødetater
- enkle løsninger som fungerer for alle
Innspillene tas med videre i arbeidet, og løsningene skal gjøres kjent for innbyggerne i løpet av høsten.
Forberedelser til egenberedskapsuka
Informasjonspunkter vil også være et sentralt tema i egenberedskapsuka til høsten. Målet er at innbyggerne skal vite hvor de kan få informasjon, hva de kan forvente av kommunen og hva de bør gjøre selv.
Beredskapsrådet gir oss verdifulle og konkrete innspill fra aktører som kjenner lokalsamfunnet godt. Sammen blir vi bedre i stand til å finne løsninger som faktisk fungerer når det gjelder, sier beredskapsansvarlig Jørn Mathisen.
Jørn Mathisen holder innlegg om beredskap og krisehåndtering i kommunestyresalen
Farid Dino Omer
Arbeidet fortsetter
Erfaringene det siste året gir et godt grunnlag for videre arbeid. Målet er at du skal vite hvor du kan få informasjon og hjelp – også når de vanlige kanalene ikke fungerer.