Ungdommen stiller opp som sommervikarer

Hvert år lyser Lørenskog kommune ut sommerjobber for ungdom som bor i kommunen, men ikke like mange jobber å få som i år. Torsdag 25. juni møtte 66 ungdommer opp ved rådhuset, klare for et møte om jobbene de skal ha i sommer. Ungdommer mellom 16 og 25 år har blitt ansatt i yrker  - alt fra snekkere og reportere til servitører og barnehagearbeidere.

Sommervikarer utenfor rådhuset - Klikk for stort bildeSommervikarer utenfor rådhuset Lørenskog kommune

Innføring i arbeidslivet

Sommervikarene møttes i kommunestyresalen for å få tildelt viktig informasjon om deres sommerjobb. Der var det blant annet snakk om hvordan det er å jobbe i kommunen. De fikk også en innføring i hvordan lønn og skatt fungerer.

De vi snakket med satte stor pris på erfaringen de får fra en slik sommerjobb.

— Jeg får god arbeidserfaring, så det blir lettere senere i livet,sa Anja Elvaas Jensen (16).

Videre fortalte varaordfører Ernst-Modest Herdieckerhoff at Lørenskog skal være en grønn, trygg og mangfoldig kommune. Sommerjobbene er ikke bare for å kunne gi ungdom erfaring og lønn, men også for å hjelpe samfunnet å oppnå dette.

Ungdommer på sommervikarmøte - Klikk for stort bildeUngdommer på sommervikarmøte Lørenskog kommune

Valgte å doble budsjettet for sommervikarer

Opprinnelig var det satt av 1 million kroner til sommerjobb-prosjektet, men i april vedtok kommunestyret å doble dette beløpet. Ønsket var å hjelpe ungdom denne sommeren, siden koronapandemien gjorde at det var få sommerjobber for ungdom.  Dette var en del av en tiltakspakke, som skulle dempe effekten av pandemien.