Kommunedirektør i Lørenskog kommune Ragnar Christoffersen
Farid Dino Omer / Lørenskog kommune
Kommuneindeksen er en sammenstilling av både tjenestekvalitet og kostnadsnivå. En annen måling – Kommunebarometeret 2024 (PDF, 3 MB) viser at vi samlet sett har landets laveste kostnadsnivå på tjenestene våre. Dette skal vi være stolte av, det er et uttrykk for at vi får mye ut av pengene våre – og med god kvalitet også.
Vanskelige valg
Som dere er kjent med, har vi en økonomisk «floke» vi må løse. Jeg antar vi må redusere utgiftsnivået vårt med opp mot 200 millioner kroner i løpet av de neste årene. Det er ca 4-5 % av vårt totale budsjett, og kan sånn sett høres ut som en overkommelig oppgave.
På grunn av denne krevende økonomiske situasjonen ble det i kommunestyret i juni derfor vedtatt en rekke innsparingstiltak for inneværende år. Etter det har debatten rast friskt om fornuften og klokskapen i de ulike tiltakene.
Høyt engasjement
Engasjement og diskusjon blant ansatte og innbyggere er positivt. Jeg forstår godt at faglig integritet og motivasjon kan settes på prøve, at det kan oppstå frustrasjon når det som oppleves velfungerende forandres og når ansattes goder utfordres eller avvikles. Som kommunedirektør frykter jeg likegyldighet mer enn frustrasjon og sinne. Sånn sett er et arbeidsforhold ikke ulikt et samliv – hvor det motsatte av kjærlighet nok ikke er hat, men resignasjon og likegyldighet.
Som landets mest effektive kommune, er det så å si umulig å effektivisere ytterligere uten at det får konsekvenser for noen. Innsparingsprosessen vi må igjennom innebærer derfor å sette nesten umulige valg opp mot hverandre. Det vi gjør av innsparinger vil ha betydning for innbyggere, brukere og ansatte og det er ikke rart at det kommer reaksjoner. Alle vi som jobber i kommunen må håndtere disse reaksjonene, enten fordi man er nærmest brukerne, eller er ledere som må foreslå og følge opp upopulære innsparingstiltak.
Kommunen leverer på et bredt spekter av tjenester som alle er viktige og som må ses i sammenheng. Gode forslag til hvordan vi kan effektivisere eller jobbe enda smartere skal vi lytte til! Til syvende og sist er det våre folkevalgte som må ta de vanskelige beslutningene.
Sunn drift
På bestilling fra kommunestyret har vi i ledergruppen startet arbeidet med budsjett for 2025 og økonomiplan for de neste fire årene. Målet er å skape en sunn drift og økonomisk bærekraft over tid. Det innebærer betydelige kutt i dagens utgiftsnivå – som tidligere nevnt trolig rundt 200 millioner kroner. I budsjettmøtet identifiserte vi ca. 100 millioner i reduserte utgifter og 15 millioner kroner i mulige nye inntekter i 2025. Dette er i stor grad takket være den jobben som ble gjort av arbeidsgruppen som har jobbet siden januar 2024. Rapporten fra dette arbeidet vil bli lagt ut på Vasshjulet (intranettet).
Allikevel er det ikke tilstrekkelig. Det jobbes derfor nå videre med å se på ytterligere tiltak. Selv om ikke alt skal løses i 2025, skal det meste være på plass i 2027/2028. Vi må derfor ha en plan for hvordan det resterende behovet skal dekkes inn. Det vil vi jobbe med nå og i de neste månedene.
Offentlig debatt
Når denne «innsparingspakken» legges frem for kommunestyret i begynnelsen av november er det ikke vanskelig å forutse at det vil bli mange reaksjoner. Innbyggere vil engasjere seg i sine saker, brukere vil være opptatt av sin situasjon, ansatte vil kunne bli urolig både på egne og andres vegne, folkevalgte vil oppleve at deres hjertesaker utfordres og ikke minst vil media omtale forslag. Kommuneøkonomien er en del av den offentlige debatten og ordskiftet er ikke alltid like nyansert – for å være ærlig kan det være frustrerende. På den annen side skaper det også et viktig engasjement.
Formidabelt samfunnsansvar
Dette er ikke ment som en «klagesang» fra meg. Jeg motiveres veldig av at vi hver eneste dag jobber med oppgaver som betyr mye for mange, og ivaretar et ansvar på vegne av de som ikke alltid har så lett for å bli hørt. Jeg vet det gjelder for mange av dere også.
En kommune har et formidabelt samfunnsansvar på vegne av sine innbyggere. En kommunes oppgaver er mye mer komplekse og sammensatte enn jeg tror mange tenker over. Selvfølgelig er det å levere gode tjenester kanskje den mest opplagte oppgaven – som for eksempel helse, eldreomsorg, skole og barnehage – men vi skal også jobbe med å utvikle gode lokalsamfunn nå og for kommende generasjoner, gi gode kulturtilbud som gir innbyggere påfyll og gode liv, ivareta klima og miljø på en bærekraftig måte, bare for å nevne noe.
I likhet med alle kommuner i landet må vi gjennom dette sammen. De offentlige rammene er vesentlig trangere enn for noen år siden. I Lørenskog er vi på mange måter truffet av en «perfekt storm». Mange rentehevinger på kort tid og høy gjeld er en dårlig kombinasjon, en formidabel lønns- og prisvekst i samfunnet, statlig omlegging av inntektssystemet til kommunene som gjorde at vi over natten tapte nesten 60 millioner og mange som sliter med dyrtid som igjen gir store utslag på sosialhjelpsbudsjettet vårt, for å nevne noe.
Til det kreves det pliktoppfyllende, dyktige og motiverte medarbeidere – og det har vi virkelig i Lørenskog.
Lete etter best mulige løsninger
Jeg vet at mange ansatte kommer til å føle på om de blir nok verdsatt i prosessen vi skal gjennom. Til dere vil jeg si at vi skal gjøre vårt aller ytterste for å ta vare på dere. Vi skal jobbe tett sammen med tillitsvalgte og vernetjenesten for å finne gode løsninger for de som blir berørt.
Jeg håper dere har tillit til at vi som ledere leter etter best mulige løsninger for kommunen samlet sett, og at dere har forståelse for at politikerne i kommunestyret må gjøre vanskelige prioriteringer og ta nødvendige beslutninger i tiden som kommer.
Jeg vet at noen av dere er litt lei av å lese om dette. Men jeg er opptatt av at hver og én av dere til enhver tid er best mulig informert. Jeg tror til syvende og sist at en informert medarbeider er en litt tryggere medarbeider. Trygghet er en viktig faktor for å ha et godt (arbeids-) liv!
Ragnar