Vinnere av miljø- og bærekraftsprisen 2022

Foto av prisvinnerne og ordfører på scenen i kommunestyresalen - Klikk for stort bildeFra venstre: baseleder SFO ved Solheim skole Marianne Rudsjordet, assisterende rektor ved Solheim skole Trinh Tran, Kirsten Inga Kamrud, ordfører Ragnhild Bergheim og miljøsjef i Lørenskog kommune Kari Westgaard Berg. Lørenskog kommune, Gard Haglund

Lørenskog kommunes Miljø- og bærekraftspris for 2022 ble i år tildelt to kandidater. Prisen ble delt ut under kommunestyremøtet onsdag. Hver prisvinner får et diplom og et pengebeløp på 25 000 kroner.

Kirsten Inga Kamrud fikk prisen for sitt brennende miljøengasjement og oppstarten av Facebook-gruppen Søppelfritt Lørenskog.

Solheim skole fikk pris for gjennomføring av  miljøundervisning på alle trinn, med særlig oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling. Solheim skole har i flere år vært miljøsertifisert som Grønt flagg-skole, og var den første skolen i Lørenskog som ble dette.

Juryens begrunnelse - Kirsten Inga Kamrud

er en innbygger med høyt miljøengasjement. Hun startet Facebook-gruppen "Søppelfritt i Lørenskog" våren 2021, og tatt initiativ til ulike «plukke søppel»-arrangementer.

Det er stort engasjement rundt gruppen, som nå har over 300 medlemmer. Flere «grendesentraler» med ansvarlige for hvert område tilbyr plukkeklyper, sekker og hansker. Lørenskog kommune har hentet innsamlet avfall ved henvendelser fra gruppen.

Kamrud har engasjert mange innbyggere og mye søppel på avveie er blitt samlet inn. Aktivitetene hun har igangsatt, er holdningsskapende og gir god miljøeffekt.

Juryens begrunnelse - Solheim skole

Solheim skole har i flere år vært miljøsertifisert som Grønt flagg-skole, og var den første skolen i Lørenskog som ble dette. Skolen gjennomfører miljøundervisning på alle trinn, med særlig oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling. Skolen har jobbet med mange ulike prosjekter som f.eks.:

• Alle klassetrinn kildesorterer.
  • Skolen har laget en stor skolehage, hvor det plantes og høstes fra. Et utendørs klasserom er etablert ved skolehagen.
  • Fuglekasser er snekret og hengt ut, for å følge med på fuglelivet ved skolen.

Om miljø- og bærekraftsprisen

Ifølge statuttene skal prisen tildeles innbygger, organisasjon eller virksomhet som gjør aktiviteter som fremmer bærekraftig utvikling, natur og miljøvern. Innsatsen skal gi god miljøeffekt og være holdningsskapende.

Les mer om miljø- og bærekraftsprisen her