10. Masseforvaltning

Ved alt anleggsarbeid oppstår det overskuddsmasser som må håndteres. Dette er belastende for miljøet og samfunnet, blant annet på grunn av behov for arealer til deponering, støv, støy og klimagassutslipp fra transport. Som et resultat av stor byggeaktivitet i Lørenskog kommune og omkringliggende kommuner er det behov for en helhetlig forvaltning av overskuddsmasser.

Bygningsarbeider - Klikk for stort bilde

Kommuneplanen åpner for at det kan stilles krav om en plan for massehåndtering ved regulering og større utbyggingsprosjekter. Dette kravet stiller vi for å minimere omfanget av overskuddsmasser og legge til rette for gjenbruk av masser samt å unngå forurensning knyttet til massehåndtering. Det gjelder både rene, naturlige masser og ulike typer forurensede masser. Målet er å oppnå en massebalanse, der prosjektet ikke genererer mer masser enn det gjenbruker.

Første prioritet må være å unngå eller redusere overskuddsmasser og deretter å oppnå massebalanse ved å gjenbruke massene innenfor prosjektet. Der massebalanse ikke er mulig innenfor et enkelt prosjekt, skal utbygger vurdere muligheten for gjenvinning eller gjenbruk av masser mest mulig lokalt.