11. Konsekvensutredning og ROS

Det er utarbeidet konsekvensutredning i tråd med kravet til konsekvensutredning i Plan- og bygningsloven § 4-2, og Forskrift om konsekvensutredninger (KU-forskriften).

Parkeringsplass med biler under vann - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune

Den samlede vurderingen av konsekvenser på planområdenivå er gjort på grunnlag av vurderingen av arealinnspillene, endring i kommuneplanbestemmelsene og ikke-konsekvensutredede endringer. Det er tatt utgangspunkt i KU-forskriftens liste over vesentlige tema som bør utredes.

Konsekvensutredningen tar utgangspunkt i Kommunal- og moderniseringsdepartementets veileder Konsekvensutredninger for planer etter plan- og bygningsloven fra 2021.

11.1 Endringer fra gjeldende arealdel

Endringene i kommuneplanen er i hovedsak knyttet til føringer i kommuneplanbestemmelser og retningslinjer. Det er økt fokus på fortetting i utviklingsområdene og lokalisering av riktig type og mengde næring til de ulike områdene. Det er videre gitt bestemmelser som samlet sett vil kunne begrense og styre fortettingen i eksisterende småhusområder.

Det er satt av et nytt areal til næringsformål rundt Sørlikroa, et område er foreslått omdisponert fra næringsformål til boligformål i Østlifaret, utstrekningen av sikringssonen for t-banetraseen er endret slik at den får sentrum som målpunkt, og det er vist et alternativ for mulig forlengelse til Ahus og Lillestrøm.  For utviklingsområdet på Visperud er formålet endret til generelt bygge- og anleggsformål, slik at en i helhetlig plan kan vurdere andre typer arealbruk enn den som er i området i dag, f.eks. bolig og idrett. Fire mindre områder er omdisponert fra boligområder til ulike grønne formål.

11.2 Konsekvenser av arealendringene

Det er ikke foreslått nye større utbyggingsområder, bare ett mindre nytt utbyggingsområde rundt Sørlikroa. Det nye utbyggingsområdet omdisponeres fra grønnstruktur til næring, men bekrefter kun dagens situasjon da området allerede er bebygd. Der det er foreslått formålsendringer er disse også konsekvensutredet.

Alle områdene som er konsekvensutredet er vurdert å være i konflikt med lokale eller regionale verdier, men konfliktene er begrenset og antas å kunne løses ved avbøtende tiltak.

Endringen i utstrekning og plassering av t-banetrase vil kunne ha konsekvenser for de områdene som omfattes av sikringssonen. Sikringssonen med bestemmelse gir kommunen en hjemmel i kommuneplanen til å avslå byggesøknader om tiltak som kan være til hinder for eller vanskeliggjøre framføringen av en fremtidig t-bane. I forbindelse med utarbeidelse av reguleringsplaner innenfor sonen skal hensynet til t-bane tas med som et vurderingstema. Sikringssonen legger ikke føringer for grad av arealutnyttelse.

Gjennom arbeidet med kommuneplanens arealdel har man sett på og vurdert ubebygde arealer som har vært avsatt til byggeformål, og flere arealer er foreslått tilbakeført til grønnstruktur eller LNF. Endringene er av mindre omfang, og boligreserven og næringsareal anses ikke vesentlig berørt.

11.3 Risiko og sårbarhet

Risiko- og sårbarhetsanalysen for kommuneplanens arealdel ser på de risiko- og sårbarhetsforhold som har betydning for planlagt utbygging. Av de 22 hendelsene i Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse for Lørenskog kommune fra 2018, er ekstremvær (flom, overvann) og kvikkleireskred vurdert relevant ved utarbeidelse av kommuneplanens arealdel.

Det er kun planlagt ett mindre nytt areal til utbyggingsformål i planperioden, men i alle områdene der det er foreslått arealendringer er det risiko. Dette er i hovedsak knyttet til flom, grunnforhold, overvann og høyspent. Dette er forhold som må vurderes og løses i forbindelse med reguleringsplan. I områder med eldre reguleringsplaner der slike forhold ikke er avklart, eller for tiltak som ikke utløser krav til reguleringsplan må dette løses i byggesaken.

Byggesonen i Lørenskog ligger i hovedsak under marin grense, og grunnen består av marine avsetninger og fyllmasser. I slike områder er det risiko for kvikkleire og masseutglidning. Det er derfor satt krav i kommuneplanens bestemmelser om at det må gjøres en utredning av områdestabilitet ved reguleringsplan, og at det også for andre tiltak må gjøres en avklaring av områdestabilitet (punkt 15).

Det er større områder innenfor byggesonen i Lørenskog kommune som er flomutsatt. I tillegg viser aktsomhetskartet til NVE at det også er andre områder hvor der er risiko for flom. I forslag til kommuneplan er temaet ivaretatt ved at hensynssonene (PDF, 5 MB) for flom er justert i henhold til de to flomkartleggingene. For å ivareta hensynet til flom er det utarbeidet retningslinjer for hvordan flom og overvann skal håndteres ved regulering og utbygging (punkt 5.3).

Utredningskravene som er lagt inn i kommuneplanens bestemmelser ivaretar risiko- og sårbarhetsforholdene tilstrekkelig på dette plannivået.

Illustrasjon av vann gjennom grått og grønt landskap - Klikk for stort bilde