12. Planens virkninger

I sum er det vurdert at planens økte fokus på fortetting i Lørenskog sentrum og de fire andre utviklingsområdene følger opp statlige og regionale føringer og den kommunale arealstrategien, og slik støtter opp om en samordnet areal- og transportplanlegging. Dette bidrar til å følge opp nasjonale klimamål. Økt fokus på hvordan Lørenskog sentrum og lokalsentrene utvikles kan bidra til å skape bedre stedsutvikling og mindre transport.

Fire mennesker som sammen holder Lørenskogsamfunnet over hodene sine - Klikk for stort bilde

Lørenskog har fem utviklingsområder. For alle disse er det foreslått endringer i retningslinjene, som legger tydelige føringer for utviklingen av områdene. Videre er det foreslått endringer i utstrekning for tre av områdene. Endringene er vurdert å støtte opp om arealstrategien i kommunen, med en fortetting og videreutvikling i utviklingsområdene framfor andre steder i byggesonen.

I hovedsak er endringene i kommuneplanens bestemmelser kvalitative krav til tiltak og utvikling i kommunen, slik at de i liten grad endrer utbyggingsmulighetene. Det er gjort endringer i plankravet for uregulerte områder, slik at det nå kun blir mulig å oppføre én boligbygning og fradele en enkelttomt med minimumsstørrelse 600 m2, uten at området reguleres.

Sammen med kravene til utomhusareal (punkt 8), og kvalitetskravene til boligformål (punkt 18) vil dette bidra til at det blir vanskeligere å fortette i etablerte småhusområder uten reguleringsplan, og slik sikre at viktige forhold knyttet til bl.a. boligstruktur og kapasitetsbegrensninger på offentlig infrastruktur blir bedre belyst og ivaretatt.

Det er innarbeidet en ny bestemmelse om rekkefølgekrav og vilkår for å etablere samfunnsservice, grønn- struktur og teknisk infrastruktur (punkt 3). Denne bestemmelsen kan benyttes til å styre utbyggingen slik at en ikke risikerer en situasjon der kommunen ikke kan etablere tilstrekkelig infrastruktur for nye boliger og innbyggere. Videre er vedtatt forutsigbarhetsvedtak innarbeidet i planen, slik at utbyggingsavtaler kan styres i bedre grad enn med dagens kommuneplan.

Heisekran som bygger blokk og anleggsarbeidere - Klikk for stort bilde