Kommunikasjonsstrategi

2 Viktige prinsipper, eksterne og interne kommunikasjonssutfordringer

Viktige prinsipper

  • Tydelige mål med kommunikasjonen
  • Klart budskap: hva gjør vi og hvorfor gjør vi det
  • Fortelle hvordan vi gjør det for å bygge forståelse og kunnskap
  • Klart språk, skreddersydd og relevant kommunikasjon
  • til de ulike målgruppene
  • Rett kanal som treffer målgruppen best
  • Med folk i sentrum

Eksterne kommunikasjonsutfordringer

  • Mange har lite kunnskap om og interesse for hva kommunen gjør
  • Mange nye innbyggere i Lørenskog
  • Vi har en mangfoldig befolkning med ulik bakgrunn og ulike behov
  • Folks bruk av kommunikasjonskanaler varierer mye og endres raskt
  • Lørenskog har ingen lokalavis, og det er utfordrende å slippe til i mediebildet
  • Sterk konkurranse om god arbeidskraft

Interne kommunikasjonsutfordringer

  • Vi opptrer ikke alltid enhetlig
  • Varierende kompetanse på kommunikasjon i organisasjonen
  • Varierende forutsigbarhet om og når folk får svar på henvendelser
  • Manglende oversikt over hvem som gjør hva i organisasjonen
  • Vi mangler gode interne kommunikasjonskanaler og delingskultur
  • Vi er ikke alltid like gode på å kommunisere i forkant av det som skjer
  • Vi er for lite tilgjengelig både i språk og tilstedeværelse, deriblant i søknadskjema