Effekter

Det er viktig at flest mulig av de aktørene som kan være med på å skape et levende sentrum vil være med i Bylivsforum. Da må de ulike aktørgruppene oppleve at arbeidet får positive effekter for dem, og at sentrum blir bedre sett fra deres perspektiv. 

Den grunnleggende effekten for verdiskapning er at man «baker kaka større sammen», altså at et levende sentrum trekker flere folk og kunder som alle drar nytte av selv om de som driver virksomheter også er konkurrenter. Dette krever samarbeid, tillit og åpenhet mellom aktørene.

En dansk rapport har samlet erfaringer fra en rekke offentlig/private samarbeid om sentrumsutvikling (Town Center Managements, forkortet TMC og Business Improvement Districts, forkortet BID) fra Canada, USA, England, Sverige, Tyskland m.fl. de siste 25 år («BID i Danmark», Realdania). Rapporten viser til konkrete fordeler for ulike aktører/aktørgrupper. Felles for alle aktørgruppene var økt innflytelse på drift og utvikling av området. I tillegg ga samarbeid om sentrumsutvikling en rekke ulike effekter for forskjellige grupper. Oversatt til situasjonen i Lørenskog kan mulige effekter oppsummeres slik:

Service- og handelsvirksomheter

  • Økt kundestrøm og økt omsetning som følge av flere aktiviteter og mer markedsføring.
  • Reduserte driftsutgifter som følge av stordriftsfordeler, kunnskapsdeling og økt samarbeid med andre.
  • Bedre nettverksmuligheter som følge av deltagelse i felles arrangementer.
  • Fokusert markedsføring som følge av økt datahøst, kunnskapsdeling og registrering av de handlendes bevegelses- og adferdsmønstre.
Ung jente foran fruktkasser i en utendørs butikk - Klikk for stort bilde Åsmund Holien Mo

Eiendomseierne

  • Økt eiendomsverdi, utleiefrekvens og leieinntekter som følge av økt etterspørsel etter utleielokaler.
  • Effektivt og billig renhold av gågater og lignende.
  • Økt sikkerhet og mindre hærverk som følge av forebyggende tiltak, raskere oppfølging og samarbeid mellom skoler, sosiale myndigheter og politi.
  • Lokaler står tomme i kortere tid som følge av tilgang til nytt nettverk og alternativ bruk av lokaler.

Kulturen og frivilligheten

  • En effektiv plattform for å skape nettverk med næringsliv og kommune.
  • Et sted å gå med ideer om byromsaktiviteter, bedre mulighet for kultur i sentrum.
  • Økt koordinert markedsføring og internt samarbeid.
Basar med mange mennesker - Klikk for stort bildeBasar på Skårer gård. Siri Adorsen / Lørenskog kommune

Kommunen

  • Økt samordning internt – mer koordinert innsats og synergieffekter som følge av koordineringen.
  • Flere hender til å løse oppgavene – uten å miste den overordnede målsettingen og ’kontrollen’ med byutviklingen.
  • Økt attraksjonsverdi, tilflytning, skattegrunnlag, næringsutvikling og eiendomsverdistigning som følge av et attraktivt, fleksibelt og levende sentrum.
  • Bedre kommunikasjon og større forståelse for og innsikt i innbyggernes og interessentenes ideer og ønsker om sentrumsutvikling.
To personer på vei til å håndhilse - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune

Innbyggerne og besøkende

  • En bedre by å bo, handle og oppholde seg i.
  • Økt trivsel, tilhørighet, fellesskap og stedsstolthet.
  • Et bedre sted å jobbe.
Mor med baby - Klikk for stort bilde Jonas Ruud / Lørenskog kommune