Formålet med håndheving av parkeringsbestemmelsene er å ivareta trafikksikkerheten, miljøet og fremkommeligheten til trafikantene, utrykningsbilene, brøytemannskapene og kollektivtrafikken.
Er du uenig i ilagt parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon? Da kan du innen tre uker fra mottatt ileggelse sende en skriftlig klage via vår publikumsportal for parkering. Behandlingstid på innsendt klage er opptil 6 uker.
- For overtredelser av parkeringsbestemmelsene kan det ilegges et parkeringsgebyr på kr 900. Forskriften finner du her.
- For overtredelser av vilkårene for parkering, kan det ilegges en kontrollsanksjon på kr 330, 660 eller 990. Forskriften finner du her.
Colourbox
Oppgavene til trafikkbetjentene i Lørenskog omfatter håndheving av skiltreguleringene, håndheving etter § 17 i trafikkreglene, håndheving etter § 3 i Vegtrafikkloven og parkeringsforskriften. Dersom det er nødvendig foretas inntauing etter § 37 i Vegtrafikkloven eller § 38 i parkeringsforskriften.
Kontrollsanksjon kan ilegges dersom kjøretøyet er hensatt i strid med vilkår for parkering som er angitt ved oppsatte skilt. Dette kan være som følge av manglende betaling, utgått parkeringstid, manglende parkeringstillatelse, feil plassering av kjøretøy samt andre brudd på bestemmelsene i parkeringsforskriften. Størrelsen på kontrollsanksjonen er basert på grad av overtredelse:
- 330,- kr: overtredelse på parkering på gratisplasser hvor en må dokumentere når en har parkert, ved f.eks p-skive. brudd på dokumentasjonsplikt på tidsbegrensede plasser.
- 660,- kr: manglende betaling, manglende parkeringsbevis og lignende.
- 990,- kr: Reservert for forflytningshemmede.
Som eier eller fører av kjøretøyet har du rett til å klage på gebyr, tilleggsgebyr, kontrollsanksjon eller borttauing, dersom du mener ileggelsen ikke er riktig. I tillegg kan du søke om ettergivelse av «særlige grunner». Dette må i så fall dokumenteres. Vær likevel oppmerksom på at betalingsfristen på ilagt gebyr må overholdes, selv om du klager.
Du må klage innen tre uker etter at du fikk ileggelsen. Etter klagefristen kan klagen bare behandles hvis du ikke kan bebreides for forsinkelsen, eller hvis det av helt spesielle grunner er rimelig at klagen likevel blir behandlet. Dette må i så fall dokumenteres.
Parkeringsgebyr: Du må betale gebyret innen tre uker. Dette gjelder selv om du har klaget på det. Hvis du får medhold i klagen, får du gebyret tilbake.
Kontrollsanksjon: Hvis du klager innen tre uker etter at du fikk kontrollsanksjonen, trenger du ikke betale før du eventuelt får avslag på klagen. Hvis du klager til Parkeringsklagenemnda innen tre uker fra du fikk avgjørelsen fra parkeringsvirksomheten, trenger du ikke betale før du eventuelt får avslag på klagen.
Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene regulert gjennom vegtrafikkloven, trafikkreglene, parkeringsforskriften og skiltforskriften. Føreren har også en streng aktsomhetsplikt, og skal observere skilter som er satt opp.
Årsaker som normalt ikke vil gi medhold i en klage:
- Det var fullt på p-plassen, derfor var jeg nødt til å parkere der.
- Jeg var på vei for å betale
- Jeg glemte å legge fram billetten/ parkeringsbeviset/hc-kortet
- Jeg sto ikke parkert til hinder for noen på fortauet
- Jeg var borte i noen få minutter
- Jeg trodde jeg hadde parkert riktig
- Jeg valgte feil registreringsnummer i appen
- Jeg hadde lånt bort bilen til en venn
- Jeg så ikke skiltet
- Jeg forsto ikke skiltingen/ merkingen
Klage på parkeringbot må sendes digitalt via vår publikumsportal for parkering.
Publikumsportal parkering
Klagen kan også sendes per post til:
Lørenskog kommune v/kommunalteknikk, Postboks 304, 1471 Lørenskog
Følgende informasjon må oppgis i klagen:
- Kjøretøyets kjennemerke
- Saksnummer
- Navn
- Adresse
- Postnummer og poststed
- Beskrivelse av klagen
Håndhevelsen og klagebehandling for parkering skal foregå etter gjeldende regelverk og rettspraksis. Det er viktig for kommunen at klagebehandlingen skal oppfattes som korrekt og lik for alle.
Publisert av Kristian Olav Hvesser
Sist endret 18.06.2025 13.32