Ofte stilte spørsmål om gebyrer
Under finner du svar på ofte stilte spørsmål om gebyrer. Dersom du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her, kan du kontakte gebyrteamet ved kommunalteknikk:
Telefon: 67 49 50 69 (telefontid 9-15)
E-post: gebyr@lorenskog.kommune.no
Ved stipulert forbruk regnes årsgebyrene etter boligens bruksareal (BRA). Det beregnes et forbruk på 1,2 kubikkmeter (m³) pr. kvadratmeter (m²) bruksareal pr. år. Det betyr at for en bolig på 200 m² bruksareal betales det vann- og avløpsgebyrer etter stipulert vannforbruk på 240 m³.
For at målt forbruk skal lønne seg, må beboerne i det samme huset bruke under 240 m³ vann i året. Men dersom man har vannmåler, må man i tillegg betale vannmålerleie. Gjennomsnittsforbruket i Lørenskog er ca. 70 m³ i året pr. person.
Gjeldene pris for vannmålerleie finner du her.
Vannmåleren er ofte plassert på hovedinntaket til bygget ved hovedstoppekranen. Dersom du har et hus med kjeller vil du gjerne finne måleren plassert her. Måleren har gjerne et mekanisk eller digitalt tellerverk, og har et serienummer på kanten av telleverket. Dette er nummeret er en identifikator for din måler, og brukes ved f.eks. årlig avlesning av vannmåleren.
Dersom du har vannmåler, må du årlig lese av forbruket. Du vil få en e-post, sms eller et avlesningskort i posten fra kommunen i løpet av oktober. Frist for avlesning er 31. oktober. Dersom vannmåleren ikke blir lest av vil forbruket bli stipulert basert på tidligere års forbruk.
Les av av vannmåleren regelmessig for egen kontroll, gjerne en gang i måneden. Vannlekkasjer kan bli dyrt. Sjekk derfor nøye etter at ikke kraner, toalett eller sikkerhetsventiler lekker. Når det ikke er vannforbruk skal telleverket i vannmåleren stå stille.
I utgangspunktet er det slik at vann inn = avløp ut. Du kan ikke få fratrekk på avløpsregningen dersom det er brukt mye vann til for eksempel vanning av hage eller vask av bil.
Min side gir en rask og enkel oversikt over alle faktura som er sendt til deg. Oversikten viser også hvilken faktura som er betalt og de som ikke er betalt. Her kan du også skrive ut kopi av fakturaen, hvis du ønsker det.
Min side
Du kan selv velge hvor ofte du vil motta faktura for de kommunale årsgebyrene. Vi tilbyr årlig, halvårlig, kvartalsvis eller månedlig fakturering.
Du kan endre hvor ofte du mottar faktura for kommunale årsgebyr via Min side, eller ved å sende en e-post til gebyr@lorenskog.kommune.no.
Min side
Fyll ut skjema hjemmelserklæring ved arv og skifte, fast eiendom som du finner hos Kartverket. Vi endrer hjemmelshaver i vårt abonnementsregister så snart vi mottar endringsmelding fra Kartverket.
Du kan velge å motta fakturaen din digitalt. Vi tilbyr følgende elektroniske faktura:
- Avtalegiro (opprettes via nettbank)
- eFaktura (opprettes via nettbank)
- Vipps (opprettes via Vipps)
- Digipost/eBoks (opprettes via Digipost/eBoks)
- Faktura som vedlegg i e-post (opprettes ved å sende e-post til regnskap@lorenskog.kommune.no)
Har du ikke inngått avtale om avtalegiro, eFaktura, Vipps og digital postkasse og heller ikke e-postadresse, vil du motta faktura i din fysiske postkasse.
Det er vanligvis eiendomsmegler som foretar avregning mellom selger og kjøper ved overtagelse av eiendom, eventuelt avtaler partene seg i mellom. Dersom du har spørsmål, ta kontakt med megleren.
Eierforholdet blir oppdatert hos oss så snart eierskiftet er tinglyst hos Statens kartverk. Kommunale årsgebyrer hefter ved selve grunneiendommen, dvs. den som står registrert som hjemmelshaver til enhver tid.
Publisert av Hege Svang Rosenblad
Sist endret 02.12.2025 14.57