Ofte stilte spørsmål om gebyrer

Under finner du svar på ofte stilte spørsmål om gebyrer. Dersom du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her, kan du kontakte kommunalteknikk:

E-post: gebyr@lorenskog.kommune.no

Vann og avløp

Vann- og avløpsgebyr etter areal eller vannmåler?

Bilde av vannmåler - Klikk for stort bilde

Ved stipulert forbruk regnes årsgebyrene etter boligens bruksareal (BRA). Det beregnes et forbruk på 1,2 kubikkmeter (m³) pr. kvadratmeter (m²) bruksareal pr. år. Det betyr at for en bolig på 200 m² bruksareal betales det vann- og avløpsgebyrer etter stipulert vannforbruk på 240 m³.

For at målt forbruk skal lønne seg, må beboerne i det samme huset bruke under 240 m³ vann i året. Men dersom man har vannmåler, må man i tillegg betale vannmålerleie. Gjennomsnittsforbruket i Lørenskog er ca. 70 m³ i året pr. person.

Gjeldene pris for vannmålerleie finner du her

Jeg ønsker å installere vannmåler, hva gjør jeg?

Ta kontakt med en eller flere autoriserte rørleggere og få et tilbud på jobben. Rørlegger ordner med alt som skal til for installasjon.

Hvordan ser en vannmåler ut og hvor er den montert?

Vannmåleren finner du som regel i kjelleren ved hovedstoppekranen. Se bildet i ingress.

Hva må jeg passe på dersom jeg har vannmåler?

Dersom vannmåleren ikke ble avlest blir det stipulert et gjennomsnittlig forbruk ut fra forbruket de siste tre år. Vi sender avlesningskort på høsten med returfrist oktober/november hvert år.

Pass på dryppende kraner og rennende toaletter! Les av vannmåleren regelmessig for egen kontroll, gjerne en gang i måneden. Vannlekkasjer kan bli dyrt. Se derfor nøye etter at ikke kraner, WC og sikkerhetsventiler lekker. Når det ikke er vannforbruk skal viseren i vannmåleren stå stille.

Jeg vet at jeg hadde et mye høyere forbruk i fjor enn jeg forventer i år - kan jeg få justert ned a-konto for i år?

Ja det kan du.

Ta kontakt med oss på e-post gebyr@lorenskog.kommune.no eller telefon 67 93 42 00.

Hvordan vet kommunen hvor mye avløp jeg har hatt?

I utgangspunktet er det slik at vann inn = avløp ut (vann til hagevanning og lignende trekkes ikke i fra).

Tinglysning

Kan jeg endre eier/betaler i forbindelse med overdragelse av bolig til gjeldende ektefelle som sitter i uskiftet bo?

Fyll ut skjema hjemmelserklæring ved arv og skifte, fast eiendom som du finner hos Kartverket. Vi endrer hjemmelshaver i vårt abonnementsregister så snart vi mottar endringsmelding fra Kartverket.

Betaling

Er det mulig å få avtalegiro?

Dette oppretter du i egen nettbank, evt. ta kontakt med din bank. Bruk KID-nummeret på siste mottatte faktura eller kontakt regnskapsseksjonen på telefon 67 93 40 00.

Er det mulig å få eFaktura?

Dette oppretter du i egen nettbank. Bruk reskontronummer, det skal være totalt 8 siffer.

Er det mulig å få utsettelse på betalingsfristen eller få en nedbetalingsavtale?

Ta skriftlig kontakt med Regnskapskontoret på e-post inkasso@lorenskog.kommune.no.

Det er feil navn eller adresse på fakturaen, hva gjør jeg?

Jeg har akkurat kjøpt eiendommen, skal jeg betale for perioden før overtagelse?

Det er vanligvis eiendomsmegler som foretar avregning mellom selger og kjøper ved overtagelse av eiendom, eventuelt avtaler partene seg i mellom. Dersom du har spørsmål, ta kontakt med megleren.

Jeg har solgt og eier ikke lenger den aktuelle eiendommen. Hva gjør jeg?

Eierforholdet blir oppdatert hos oss så snart eierskiftet er tinglyst hos Statens kartverk. Kommunale årsgebyrer hefter ved selve grunneiendommen, dvs. den som står registrert som hjemmelshaver til enhver tid.