For at elevene skal nå kompetansemålene, trenger de tilgang til både trykte lærebøker og digitale læremidler. Denne kombinasjonen gjør det mulig å tilpasse opplæringen bedre til den enkelte elev, og å variere arbeidsmåtene slik at alle får utforske og lære på ulike måter.
Internett er en naturlig del av elevenes hverdag – og av fremtiden som venter dem. For å forberede elever på livet, arbeidslivet og samfunnet de skal ta del i, ønsker Lørenskog kommune å legge til rette for gradvis og trygg bruk av internett i skolen. Gjennom en kontrollert åpning og bevisst pedagogisk bruk får elevene erfaring med å navigere digitalt, vurdere kilder og opptre ansvarlig på nett. Målet er at elevene skal utvikle digital dømmekraft og stå rustet til å håndtere den digitale virkeligheten på en trygg og reflektert måte.
I desember 2024 kom Utdanningsdirektoratet med veilederen «Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett». Mange av tiltakene i Lørenskogskolen var allerede på plass før anbefalingene kom, men kommunen har også gjennomført flere nye tiltak i tråd med veilederen. Nedenfor finner du en oversikt over noen av dem.
1. Begrensning til ca. 30 apper
På 1.–4. trinn har kommunen etablert en grense på omtrent 30 godkjente apper som kan benyttes i undervisningen. Dette bidrar til å redusere «støysiden» av digitale tilbud og gjør det enklere å kvalitetssikre de individuelle appene lærerne faktisk tar i bruk.
2. Kvalitetssikrede digitale læremidler
Kommunen har lagt til rette for at de digitale læremidlene skal være vurdert og godkjent av skoleledelse og skoleeier før de benyttes. Du kan lese mer om hvilke læremidler Lørenskogskolen bruker under fanen «Læremidler»
3. Pornografisk- og voldsfilter på alle iPader
For alle iPader som elever får tilgang til, er det innført filter som hindrer tilgang til sider og innhold med pornografi eller vold.
4. Sperrede nettsider
Kommunen har etablert sperringer for bestemte nettsider som ikke er godkjent for undervisning eller som har uegnet innhold. Dette gir et ekstra lag av kontroll i nettmiljøet til elevene.
5. Sperret for YouTube på 1.–4. trinn
På de yngste trinnene (1.–4.) er YouTube sperret som plattform i skolen.
6. Sperret for sosiale medier på alle trinn
Uansett trinn er elevtilgang til sosiale medier blokkert i skolens regi. Dette tiltaket henger godt sammen med Udirs anbefalinger om å begrense og styre elevenes digitale eksponering for å forhindre uønsket kontakt og innhold.
7. Mobilfrie skoler
Kommunen har besluttet at skoler i kommunens område skal være mobilfrie i skoletiden (for elevbruk). Dette tiltaket understøtter fokus på læring, reduserer distraksjon og risiko for digital mobbing, samt bidrar til oversikt for lærerne.
8. Pågående arbeid med kvalitet i undervisningen
Tiltakene over støttes av et kontinuerlig arbeid med å heve undervisningskvaliteten generelt — både når det gjelder digital kompetanse hos lærere, bevisst bruk av digitale verktøy og vurdering av hvordan digitale læremidler implementeres i undervisningen.
9. Tillat-lister” fra 1.-4.trinn etter pedagogiske vurderinger fra lærere
Fra 1.-4.trinn brukes kun nettsider som er blitt godkjent av lærerne. Dette reduserer kraftig muligheten for at eleven kommer seg inn på uønskede nettsider.