Informasjon til deg som er barn eller ungdom

Som barn eller ungdom skal du ha en god hverdag, hjemme og der du ellers er. Du skal kjenne deg trygg og merke at de voksne bryr seg om deg og støtter deg.

Noen ganger har familier og voksne det vanskelig. Dette kan det være mange ulike årsaker til, og det går ofte utover barn og ungdom. Det kan for eksempel gjøre at barna eller ungdommene ikke får den støtten og hjelpen de trenger for at de skal ha det bra i hverdagen sin.

Mange får hjelp i nettverket sitt

Oftest vil de voksne og barna kunne få hjelp fra noen de kjenner for at hverdagen skal være bra. Fra eget nettverk eller fra for eksempel barnehagen, skolen eller helsestasjonen. Noen ganger trenger familien mer hjelp og støtte, og da skal barneverntjenesten i Lørenskog kommune hjelpe til for at barn og unge skal få det bra.

Barn og ungdom skal ikke behøve å ha det vanskelig eller gå rundt og være bekymret i hverdagen sin.

Barneverntjenesten kan hjelpe både deg og familien din

Vi har møtt mange barn og ungdom i barnevernet som har opplevd at mamma og pappa av ulike grunner ikke har klart å ta godt nok vare på dem. Det kan være at foreldrene selv har opplevd vonde ting, at foreldrene krangler mye, at de drikker for mye alkohol eller bruker andre rusmidler, eller at foreldrene slår barna sine eller hverandre.

Når barn eller ungdom ikke har det bra, skal barneverntjenesten hjelpe familiene med å finne ut av hvorfor ting er vanskelige og hvordan ting kan bli bedre.

Barneverntjenesten kan hjelpe på mange ulike måter.

Hva som hjelper for deg og din familie vil vi finne ut av sammen med dere. Barneverntjenesten kan for eksempel hjelpe til med at mamma og pappa får hjelp fra noen til det som er vanskelig for dem. Noen ganger trenger foreldre hjelp til hvordan være gode foreldre for barna sine. Noen ganger trenger ungdommer å bli kjent med flere voksne som bryr seg. Vi samarbeider også med barnehage og skole slik at de kan bidra til å gjøre hverdagen best mulig for barn og ungdom.

Vi samarbeider med barn og ungdom

De viktigste personene vi samarbeider med i barnevernet er barn og ungdom selv. Vi bruker derfor mye tid sammen med barn og ungdom som kommer til oss, for å finne ut av hvordan vi best kan gi god hjelp og støtte. Når du kommer til barneverntjenesten, vil du alltid få god informasjon om hvordan vi jobber og hva vi kan tilby.

Barn og ungdom som har kontakt med barnevernet, har rett til å klage hvis de ikke er fornøyd med hjelpen som gis. Du kan si din mening om det barnevernet gjør, sånn at det kan bli bedre. Les mer om dette her: Barn og unges rett til å klage på barnevernet | Statsforvalteren.no

Kontaktinformasjon til barneverntjenesten

Det er flere måter du kan ta kontakt med oss på, enten du gjør det på egenhånd eller ber en voksen du stoler på om å hjelpe deg.

Du kan ringe oss i barneverntjenesten mellom kl. 08.00-15.00 på telefon 954 43 513

Du kan også komme til våre lokaler i Solheimveien 112, 2. etasje, alle hverdager mellom 08.00–15.00 (lunsj kl. 11.30–12.00).

Eller du kan skrive til oss på e-post barnevern@lorenskog.kommune.no eller sende brev i posten til Lørenskog barneverntjeneste
1471 Lørenskog.

Du kan når som helst ringe gratis på Alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111. Der er det alltid noen som kan hjelpe deg. De vil videreformidle kontakt til lokal barnevernvakt ved behov. Du kan også chatte med dem. Se nettsiden deres her: Alarmtelefonen for barn og unge.