Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal satsing som skal bidra til at alle skoleelever i Norge får møte profesjonell kunst og kultur av alle slag. Derfor er det også viktig at elevene får møte et profesjonelt kulturhus med alt det har å tilby.

Elever og kinesiske drager på scenen - Klikk for stort bildeFra forestillingen "Fargerik" i 2015 Siri Adorsen, Lørenskog kommune DKS Lørenskog tok i bruk Lørenskog hus fra første stund. 30. mai 2011 fylte vi Storstua med alle kommunens tiendeklassinger til en konsert med bandet Harrys Gym. Siden har vi tatt i bruk alle offentlige rom i huset, ja til og med trappehus og ganger. Femteklassingene har hvert år fått oppleve mye av kunsten i Lørenskog hus, først som en tradisjonell omvisning, senere i form av en kunstskattejakt.

I Lørenskog hus har DKS kunnet samarbeide med de andre kulturinstitusjonene på huset. Dermed har elevene blant annet fått oppleve litteratur- og kunstformidling i biblioteket, filmverksted på Volt, konserter og teater på kulturhuset, filmvisninger på kinoen og verksteder på musikk- og kulturskolen. Sammen med kulturhuset kjøpte vi inn utstyr for å lage vårt eget arkitekturverksted – vi ble jo inspirert av å flytte inn i et så fint hus.

Huset har også gitt oss muligheten til å skape de virkelig store samarbeidsprosjektene mellom DKS, musikk- og kulturskolen, kulturhuset, enkeltutøvere og ikke minst skolene. Hundrevis av elever har opp gjennom årene fått skinne på scenen, og enda flere elever har fått oppleve disse forestillingene med sang, musikk, dans, nysirkus, film, drama og mye mer – alt i en profesjonell ramme.

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).