Det skal være rom for alle i Lørenskog hus

Rom for alle i Lørenskog hus. Dette var visjonen for kulturhuset da det ble etablert. – Med dette mener vi at innholdet og tilbudet i Lørenskog hus skal speile mangfoldet i kommunen og at Lørenskog hus skal være et sted som alle i kommunen har et forhold til. Det skal være et samlingsted for kommunens innbyggere, næringsliv, lag og foreninger og et sted for læring og for utvikling av kommunen vår, forteller huseier og direktør for kultur, Nina Kongtorp.

Personer i Storstua - Klikk for stort bilde Jonas Ruud, Lørenskog kommune Det monumentale marmor- og glasskledde bygget har blitt en viktig møteplass og et arnested for aktiviteter og kultur i Lørenskog. Det første du møter når du kommer innenfor dørene er alt annet enn kaldt og hardt som stein og glass. Veiviseren har blitt husets hjerte med et pulserende liv fra morgen til kveld.

For mange av innbyggerne i Lørenskog er et besøk på helsestasjonen eller musikkmylder for de minste i Kunstsalen det første møtet med Lørenskog hus. Etter hvert som barna vokser opp kommer de hit på teaterforestilling sammen med barnehagen, på lesestund lørdag formiddag på biblioteket, for pianotime på kulturskolen eller nysirkus på Volt.

Hvert år flytter flere enn 4000 nye mennesker til Lørenskog. Vi har en mangfoldig befolkning med innbyggere fra mer enn 120 nasjonaliteter. I samarbeid med de frivillige organisasjonene, lag og foreninger har vi klart å skape et godt og variert tilbud som er godt besøkt. Vi ser likevel at det er mange som ikke bruker huset i det hele tatt.

– Én av de viktigste oppgavene våre fremover vil derfor være å tilby et innhold som speiler mangfoldet i befolkningen i større grad, sier Nina Kongtorp.

I første etasje er vi i full gang med å etablere et nytt tilholdssted for ungdom. Downtown skal bli et uformelt samlingssted med trygge voksne og som ungdommene selv skal skape innhold og liv i.

Kultur ut til folket

Én måte å nå flere av innbyggerne på, er å ta kulturopplevelsene ut til folket. Annerledesåret 2020 inspirerte oss til å finne nye måter gjøre dette på. I løpet av svært kort tid etablerte vi et studio med streamingutstyr, og under navnet Live fra #husetvårt kunne folk få konserten og oppsetningen inn i sin egen stue.

Mange hadde glede av den lokale barneteatergruppen Skogblomstens fremføring av Dyrene i Hakkebakkeskogen og konserten med lørenskauingen Fredrik Jullum. Størst publikum er det nok metalbandet Arcturus som har hatt. Under direktesendingen var det i underkant av 5000 seere, og i etterkant har videoen blitt sett av mer enn 20 000 personer fra blant annet Finland, England og Latin-Amerika.

Vi skaffet også til veie en mobil scene som gjorde det mulig for oss å arrangere overraskelseskonserter i bakgården på et borettslag, utenfor en barnehage og på barneavdelingen på Ahus.

En arena for utviklingen av Lørenskogsamfunnet

Lørenskog kommune har som ambisjon å være en foregangskommune innen medvirkning. Vi vil at våre innbyggere, næringsliv, organisasjoner, lag og foreninger skal være med på å utvikle Lørenskogsamfunnet. – Det at folk engasjerer seg i debatten om hvordan lokalsamfunnet vårt skal utvikle seg er en forutsetning for et levende lokaldemokrati. I tillegg er det med på å skape tilhørighet og fellesskap, forteller gruppeleder i Arbeiderpartiet, Anita Patel.

Gruppeleder i opposisjonspartiet Høyre, Amine Mabel Andresen, nikker samtykkende og supplerer. – Lørenskog hus har blitt en viktig og naturlig arena for denne samfunnsdebatten. Vi har hatt flere gode folkemøter her de senere årene, og jeg tror denne formen er mer inkluderende fordi den er mer folkelig og tilgjengelig enn de politiske møtene.

Hvis det å samles på Lørenskog hus og Festplassen 17. mai blir en tradisjon, så har vi kommet langt.

Amine Mabel Andresen

I første etasje i Lørenskog hus planlegger vi å etablere en mer permanent arena for dialog mellom kommunen og innbyggerne. Til å begynne med vil det være by- og sentrumsutvikling som skal være temaet her, men på sikt ser vi for oss at dette blir et sted hvor du som innbygger kan møte kommunen for å få svar på spørsmål om smått og stort.

– Avslutningsvis vil jeg invitere alle i Lørenskog til å besøke huset, delta på arrangementene og bli med på å utvikle lørenskogsamfunnet videre, sier Kongtorp.

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).