Husets hjerte

Veiviseren

En hyggelig velkomst når du entrer huset gjennom svingdørene – med lun stemning, varm kaffe og det som må være bygdas mest populære vafler. Det finner du hos Veiviseren, møteplassen på Lørenskog hus.

Carina Loe Ekrem og Richard Szubinski i Veiviseren - Klikk for stort bildeCarina Loe Ekrem og Richard Szubinski i Veiviseren Jonas Ruud, Lørenskog kommune Veiviseren i 1. etasje i Lørenskog hus åpnet 30. mars 2019. En etterlengtet møteplass for kommunens innbyggere med kafé, seniortreffsted og aktiviteter. Her finnes også informasjonspunktet som blant annet selger billetter til forestillinger på huset og gir informasjon om aktiviteter som foregår på Lørenskog hus og andre steder i kommunen.

I Veiviseren treffer du hyggelige mennesker som i tillegg til å drive kafé, informasjonspunkt og gjennomføre arrangementer, mer enn gjerne slår av en prat. Her er det rom for alle, og du er hjertelig velkommen selv om du ikke lar deg friste av alle godsakene i disken.

Vi tar en prat med Richard Szubinski, som driver kafeen.

– Her får du nystekte bakervarer, småretter og snacks servert i en lun, hyggelig og moderne atmosfære. Vi har også alle rettigheter om du ønsker et hyggelig sted å møtes før eller etter forestillinger, forteller han.

Hva var bakgrunnen for etableringen av Veiviseren – kan du fortelle litt om prosessen?

– Politikerne vedtok at første etasje skulle bygges om og dette skulle bli en møteplass for alle, med fokus på seniorer. Min oppgave var å delta i prosjektutviklingen og planlegge kafédriften. – Dette var en spennende tid fordi jeg ikke hadde drevet kafé før. Et av de viktigste spørsmålene var, hva ønsker gjestene våre? Hva vil de ha, og hva kan vi tilby? En ting ble tydelig. Vi skulle i hvert fall ha vafler og kaffe!

Etter et par års drift – hvordan har kafédriften utviklet seg?

– Vi opplever at Veiviseren har blitt et veldig populært samlingssted. Det er mange seniorer her, men også mange studenter, barselgrupper og folk som sitter og jobber. Gjennom store deler av koronapandemien hadde vi åpent og var et av de få tilbudene gjestene våre hadde. Alle som jobber i kafeen har baristakurs, og vi har et mål om å tilby kvalitetskaffe i alle varianter. På menyen er det også bakverk og rundstykker. Ideen vår er at Veiviseren er en mer tradisjonell kafé på dagtid, og omformes til en hyggelig og intim vinbar om kvelden, med vin, øl og snacks.

Vi spør Carina Loe Ekrem, koordinator for Veiviseren – hva er dine viktigste arbeidsoppgaver?

– Jeg har ansvar for aktiviteter tilknyttet Veiviseren.

Hva slags aktiviteter tilbys i Veiviseren?

– Vi har et bredt og spennende program som passer for alle. Vi har faste seniortreff, datahjelp, språkkafé, turprat, turgrupper og trilleturer med Lørenskog lokallag av Den Norske Turistforening, lunsjkonserter, kveldskonserter, seniorsjakk, musikkaktiviteter for de minste og litterære godbiter, for å nevne noe. Du kan også bli med på arrangementer som Kunstsalen LIVE – stemningsfulle konserter med dyktige og varierte artister, eller du kan teste allmennkunnskapene i vår populære quiz, og holde deg oppdatert gjennom et bredt utvalg av foredrag og kurs for ulike målgrupper. Noen av aktivitetene er i kafeen og andre i Kunstsalen, som er naboen til kafeen.

Informasjonspunktet

Bak disken ved informasjonspunktet møter vi på nok et blidt fjes. Det er Eva Kristin Vange Sitje, som er på hils med alle, og som har full oversikt over det meste. – Om du vil kjøpe billetter, få gode tips til spennende ting som skjer på huset eller bare vil veksle noen ord, så er det bare å komme innom meg, smiler Eva.

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).

Veiviseren og Kunstsalen

1. etasje i Lørenskog hus

For informasjon og aktivitetskalender:

Åpningstider og annen informasjon:

Telefon kafé: 908 67 968

Telefon billettsalg: 400 22 953