Kinokyss og popcorn

Lørenskog kino

Innbyggerne i Lørenskog kommune har vært velsignet med latter, mange ømme kyss, spenning og skremmende scener på lerretet siden 1926. Gleden av å vise en god historie har eksistert på fire plasser i kommunen – i Framtia kino på Skårerødegården, Kjenn samfunnshus, Triaden kjøpesenter på Skårersletta og til sist på Lørenskog hus.

Kinomaskotten på kino - Klikk for stort bildeVår maskot ønsker velkommen til filmvisningKulturhuset På mange måter er basisen for visning den samme i dag som i 1926. Det vises 24 bilder per sekund og hver billedrute er avhengig av et sterkt lys bak ruten for å nå helt frem til lerretet. I tidligere tider var det kullstifter som produserte lyset, mens dagens kinomaskiner lager lys av supersterke lamper på mellom 2000 og 6000 watt. I dag er kino høyteknologi på alle områder, ved distribusjon av filmer, programmering, billettsalg og til slutt visning. Alt er digitalt, bortsett fra publikums møte med hyggelige og profesjonelle kontrollører og kioskansatte.

God kapasitet

Lørenskog kino sprer i dag glede, latter og myke kyss i fire saler, og ekstra stas er det når Storstua også er ledig for kino-visning. Vi disponerer til sammen 422 gode seter, 670 om vi inkluderer Storstua. Vi viser film fra hele verden, både gjennom vårt ordinære program og ved vårt samarbeid med blant annet Bollywoodfest. Når vi snakker om Bollywoodfilm, visste du at Lørenskog kino er vert for en av de største Bollywood-festivalene i Europa?

Et tilbud for alle

Vi viser film hver dag, bortsett fra julaften og nyttårsaften, hele året fra ca. kl. 16.00 på hverdager og fra kl. 12/13 i helgene, men vi har også dagforestillinger på hverdager, skolefilm som settes opp når skoleklassen kan og vil se film, seniorkino og babykino hver torsdag. Vi har bursdagskino og av og til setter Lørenskog kino opp egen forestilling til mennesker som ikke kan sitte sammen med andre på grunn av sykdom. Vi overfører opera og teater fra de store scenene i verden, Paris, Milano, New York og Oslo, direkte til publikum som sitter forventningsfulle i salene våre, et tilbud vi kommer til å satse enda mer på fremover. Vi er med andre ord fleksible og ønsker å imøtekomme de ønskene vårt publikum har og forventer.

I 2013 tok vi initiativ til at Lørenskog kino skulle overta eierskap og dermed drift av kinokiosken. Det viste seg å være et lykkelig valg, både når det gjaldt drift, men også økonomisk. Nå kunne kinoen og kiosken i sannhet jobbe mot et felles mål og ansatte kunne i sterkere grad føle seg som en enhet. I 2014 solgte vi vårt første popcornbeger, det hvite gull, som kinofolket kaller det. Nå som vi er eier av kiosken, går hele overskuddet av salget blant annet til driften av andre aktiviteter og kulturarrangement i Lørenskog hus. Siden vi åpnet 30. april 2011, har vi i gjennomsnitt solgt 40 000 popcornbegre hvert år, det vil si ca. 8 km med popcornbegre om du setter dem ved siden av hverandre, eller 8 mil siden 2011. Men vårt strålende kioskpersonal selger ikke bare popcorn, de selger også billetter, både for kino og til kulturhuset, og masser av godteri.

Vi har regnet ut at i løpet av de ti siste årene har 56 000 kg godteri passert disken sammen med 345 970 flasker mineralvann. Det er et 86 492 meter høyt tårn om man setter flaskene oppå hverandre.

Siden åpningen har vi hatt 892 052 fornøyde publikummere!

Vi viste vår første ordinære film på Lørenskog hus lørdag 30. april 2011, og siden den merkedagen har vi hatt besøk av 892 052 fornøyde publikummere, som har lagt igjen 78 895 222 millioner kroner, fordelt på 41 313 visninger og 2240 titler. Alle ansatte gleder seg til å fortsatt vise god film, selge ferskt popcorn på kinoen vår. Vi føler oss privilegert over å ha et slikt godt og trofast publikum. Takk for ti fine år!

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).

Lørenskog kino

4. etasje Lørenskog hus

Info om program og billetter: lorenskogkino.no/

Følg oss på Facebook: facebook.com/lorenskogkino