Lørenskog hus har blitt mer vellykket enn vi kunne forestille oss!

Ifølge de to tidligere ordførerne Mette Korsrud og Åge Tovan er det ingenting det blir så mye bråk rundt som bygging av kulturhus. Men de er begge glade for at de tok kampen.

Mette Korsrud og Åge Tovan - Klikk for stort bildeMette Korsrud og Åge Tovan var svært involvert i prosessen rundt Lørenskog hus Jonas Ruud, Lørenskog kommune Tekst: Ane Børrud

Mette Korsrud og Åge Tovan satt til sammen 16 år som ordførere i Lørenskog. Korsrud fra 1999 til 2003, deretter overtok Tovan ordførerklubba og satt til rors til 2015. Som så mange andre i kommunen var de innflyttere. Korsrud flyttet hit med familien i 1975 og Tovan i 1977.

– En måte å bli kjent med andre på som nyinnflyttet er å bli med i organisasjons-livet, og å gå på arrangementer, men også å være med på arrangementene, sier Tovan. Og hva er vel mer identitetsskapende enn kultur? – Vi ville ha et sentrum, noe som skapte en identitet for alle i kommunen – en moderne møteplass, slår Tovan fast. Nå hadde Lørenskog et kulturhus på Triaden. Det var ikke så stort, men med kino, bibliotek og kunstgalleri.

– Det var halvbra, og ble mye brukt, sier Tovan. – Men vi ville ha noe skikkelig! Triaden var slitt. Vi ville ha et eget hus for kultur. Det var utgangspunktet, forteller Korsrud. Enden på visa var at det skulle bygges et nytt kulturhus ved Metrosenteret. Kommunen eide allerede en liten tomt der, som kunne benyttes.

Et tankskip av marmor

Så var det bare å sette i gang. – Vi lagde en tverrpolitisk gruppe for å starte prosessen med byggingen av Lørenskog hus. Alle var enige om at vi skulle gå all inn. Det ville være veldig lenge til neste gang et slikt bygg skulle oppføres i Lørenskog, så vi gikk for det beste, forteller Korsrud.

Det ble utlyst en arkitektkonkurranse. L2 Arkitekter vant. Bygget var inspirert av Colosseum i Roma, med en mur av spansk marmor ut mot Solheimveien, mens innsiden mot Festplassen var av glass.

Så balla det på seg. Det ble fire kinoer. Storstue. Musikk- og kulturskole. Spise-steder. Kontorer for kommunen innen kultur og helse. – Da byggingen var i gang så det ut som et tankskip! Det var masse diskusjoner om hvordan det så ut. Men det er sånn det skal være, slår Tovan fast.

– Et bygg med marmor i Lørenskog. Det er klart det ble debatt, supplerer Korsrud. Både Korsrud og Tovan trekker fram daværende rådmann i Lørenskog, Arne Heilemann, som utslagsgivende i utformingen av det nye kulturhuset.
– Hadde vi hatt en vanlig rådmann er det ikke sikkert det hadde blitt et slikt bygg. Han var så sikker på at det var dette huset vi skulle bygge! Det er ikke lett å innføre marmor i Lørenskog, altså, sier Korsrud.

– Heilemann var en spesiell rådmann. Han var samfunnsviter, men hvis han ikke hadde vært det kunne han ha vært arkitekt, konkluderer Tovan.

Et dyrt tankskip

Etter hvert kom regningene. Og kostnadsoverskridelsene. – Da prisen kom over 700 millioner var jeg åpen på at vi ikke hadde helt 100 prosent kontroll. Men Sverre Bugge sa det ville gå bra. Vi ville få igjen momsen, og skulle selge kultur-huset på Triaden samt noen tomter. Etter første året med Lørenskog hus i drift gikk Lørenskog kommune med et overskudd på 40 millioner koner, påpeker Tovan.

Ifølge Korsrud var det totalt umulig å beregne prisen. – Det var et vanskelig bygg å bygge! Dessuten involverte vi med alle i prosessen. Musikerne, hørselshemmede, synshemmede og bevegelseshemmede. Det var viktig at Lørenskog hus skulle bli et hus for absolutt alle. Derfor tok det litt lengre tid å bygge, og det kostet penger! For henne var det viktig at politikerne ikke fikk panikk.

Et bygg med marmor i Lørenskog. Det er klart det ble debatt.

– Vi kunne ikke ha marmor utenpå og vinyl inni! Og vi klarte å stå i det. Det er jeg stolt av! Det hadde vært fort gjort å få panikk og kutte alle mulige kostnader innvendig. Men vi landa godt på beina. Det vet vi nå i ettertid. Hadde vi ikke bygd så stort måtte vi ha leid lokaler til kommunen, eller bygd på rådhuset. Vi var dritsmarte, konkluderer hun. Men innrømmer – Det var en tid der jeg var redd for at vi skulle ende opp som stupetårnet på Hamar!

Ifølge Korsrud er det ingenting det blir så mye bråk rundt som bygging av kulturhus. – Men det er heller ingenting folk bruker så mye heller!

En diamant i Lørenskog-krona

Nå er det 10 år siden Lørenskog hus ble åpnet. Begge de to tidligere ordførerne er veldig fornøyde med resultatet. – Lørenskog hus har blitt mer vellykket enn vi kunne forestille oss! – Det er et helt spesielt bygg, som jeg er stolt av. Og så har det blitt et møtested for Lørenskogs innbyggere. Folk er blitt så glad i huset, sier Mette Korsrud.

Både Korsrud og Tovan er enige om at de hadde tatt kampen for Lørenskog hus en gang til, hvis de hadde visst den gang hva de vet nå. – Lørenskog hus har blitt en diamant i Lørenskog-krona, oppsummerer Tovan.

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).