Feiret åpning av nytt bygg

Ni år etter at BAS aktivitetssenter ble etablert kan de endelig slå rot i egne lokaler.

Ordfører klipper snor sammen med brukerne på BAS - Klikk for stort bildeTorsdag 29. september åpnet ordfører Ragnhild Bergheim BAS aktivitetsenter i Lørenskog. Senteret har i dag 21 brukere i aldersgruppen 19-38 år. Marianne Vinje, Lørenskog kommune

I høst sto det splitter nye bygget - rett ved Lørenskog sykehjem - klart til bruk. 581 kvadratmeter fordelt på to etasjer blir nå fast tilholdssted for 21 brukere og 15 ansatte. I tillegg har aktivitetssenteret fått stor garasje og en snekkerbod til rådighet. BAS - som står for brukere i fokus, aktivitet og sosialt - tilbyr dagaktiviteter til personer med ulik grad av funksjonshemming.

Det nye bygget har allerede vært i bruk i noen uker, men torsdag 29. september var det offisiell åpning med norske flagg, snorklipping, tale og kakefest.

Ønsker seg flerbrukshus

Anja (30) fortalte om historien til BAS, fra 2013 og frem til i dag.  - Klikk for stort bildeAnja (30) fortalte om historien til BAS, fra 2013 og frem til i dag. Marianne Vinje, Lørenskog kommune

- Vi bryr oss om BAS, bare så dere vet det! Slo Anja (30) fast da hun fortalte historien til aktivitetssenteret.

Ifølge 30-åringen bidrar senteret til «mange blide folk» som spiller musikk, danser, svømmer og har det fint sammen. Da aktivitetssenteret ble etablert på Bårliskogen i 2013, var de fire brukere. Siden den gang har de blitt fem ganger så mange – og har måttet flytte tre ganger; til Dovre og Skårersletta og tilbake til Dovre igjen.

Nå gleder virksomhetsleder Kine Skarsvåg Skogseth seg over å kunne vise frem det nye bygget til både foresatte, ordfører Ragnhild Bergheim og kommunens ansatte.

- På sikt håper vi at dette kan bli et flerbrukshus; et sted der flere kan dra nytte av de fine lokalene våre, sier Skogseth.

Ingen åpningsfest uten kake. Christina (23) og Janne Borglin er storfornøyd med de nye lokalene og spiser kake ved markering av åpningen - Klikk for stort bildeIngen åpningsfest uten kake. Christina (23) og Janne Borglin er storfornøyd med de nye lokalene. Marianne Vinje, Lørenskog kommune

Fornøyd med lokalene

BAS aktivitetssenter kan blant annet skilte med treningsrom, sanserom og produksjonsrom. I tillegg er det flere mindre aktivitetsrom, et romslig kjøkken og store fellesarealer til rådighet.

- Her vil det være mulig å arrangere både juletrefest og julemiddag, tror Skogseth.

Ketil Størseth, far til Fredrik (28) er glad for at sønnen og de andre BAS-brukerne endelig har fått et permanent sted å være i sentrum av Lørenskog.

- Jeg er veldig fornøyd med det jeg ser, og er sikker på at Fredrik vil trives her. Men så trives han jo egentlig overalt da, sier Størseth.

Det er kommunens pensjonskasse som står bak kjøpet av BAS-tomten og byggingen av det nye aktivitetssenteret.