Har anleggsplass ved skolen – fikk besøk av byggesjefer

Hvilke regler gjelder når det er gravemaskiner, lastebiler og høye gjerder tett på skolegården? Nå vet førsteklassingene ved Benterud skole svaret.

assisterende prosjektleder Kristine Nyvoll og Thomas Gillgren i klasserom og snakker med barn i 1. klasse - Klikk for stort bildeAssisterende prosjektleder Kristine Nyvoll og Thomas Gillgren fra Lørenskog kommune fortalte om hva som skjer på innsiden av byggegjerdene ved Benterud skole. Marianne Vinje, Lørenskog kommune

Fem – og seksåringene på blå, rosa og oransje gruppe kom i høst til en skole omgitt av høye gjerder og bråkete maskiner.

Siden mars har det vært anleggsvirksomhet tett på skolen, som i dag har om lag 400 elever.

Når alt står ferdig vil Benterud skole ha fått et digert påbygg, flerbrukshall, oppgraderte uteområder og fire klasser på hvert trinn istedenfor to.

- Det betyr at dere snart kan få dobbelt så mange venner, forklarte assisterende prosjektleder Kristine Nyvoll til årets førsteklassinger.

Men det betyr også at skolegården er gjerdet inn og at gangveier tidvis må være stengt eller blir flyttet på.

Klatrevegger, husker og trampoliner

Denne uken kom derfor Nyvoll og prosjektleder Thomas Gillgren på skolebesøk for å vise hva som foregår på utsiden av skolegården og hvilke regler som gjelder på en byggeplass. Iført signalgule refleksvester, hjelm og vernesko kunne Nyvoll blant annet fortelle at når de er ferdige, vil elevene ha klatrevegger, splitter nye huskestativer og trampoliner på skoleområdet.

Før den tid, formante Nyvoll, er det «strengt forbudt» å klatre over, krype under eller klemme seg mellom byggegjerder.

På spørsmål fra elevene om hva man gjør hvis det er et hull i gjerdet, oppfordret Nyvoll til å ta kontakt med en voksen – med én gang.

- Det er ikke lov å gå inn på byggeplassen fordi det kan være farlig der, forklarte hun.

Førsteklassingene fikk også råd om å bruke refleks og de fikk se en film som viste hvor vanskelig det kan være for en lastebilsjåfør å se barn som går i veien.

Stort engasjement

Byggeleder i klasserom med 1. klassinger  - Klikk for stort bilde​ Assisterende prosjektleder Kristine Nyvoll svarte på mange spørsmål fra nysgjerrige elever ved Benterud skole Marianne Vinje, Lørenskog kommune

Nyvoll og Gillgren besøkte tidligere i vår de andre klassetrinnene ved skolen – og merker at det er et stort engasjement blant elever, foreldre og skolen.

- Vi opplever at vi har god dialog med skolen, foreldre og naboer, sier prosjektlederen.

Rektor Erik Martinsen er så langt svært fornøyd med oppfølgingen fra prosjektledelsen.

- De er til stede på FAU-møter og vanlige foreldremøter og svarer på alt vi lurer på, sier han.

Ifølge rektoren er det også stor interesse blant elevene knyttet til selve byggeprosessen.

- Både de og vi er selvfølgelig veldig spente på hvordan det blir, sier Martinsen.

Anleggsarbeidene på Benterud skole startet i mars 2022. Flerbrukshallen skal etter planen stå ferdig sommeren 2023 og skolebygget i desember 2023. Utearealene er planlagt ferdig sommeren 2024.