Lørenskog innfører digitale byggesøknader fra ansvarlig søker
Fra 1. januar 2026 innfører Lørenskog kommune krav til digitale søknader fra ansvarlig søker. Dette innebærer at søknader skal leveres via en digital søknadsløsning, ikke på e-post eller i papir.
Hvorfor gjør vi dette?
Overgangen til digitale søknader gjør behandlingen av byggesaker mer effektiv, sikker og forutsigbar – både for søker og kommune. Den digitale løsningen gir bedre kvalitet på innsendt dokumentasjon og reduserer risikoen for mangler og feil.
To personer i dialog
Farid Dino Omer, Lørenskog kommune
Hva innebærer dette for ansvarlig søker?
Alle foretak som skal sende søknader må benytte en digital søknad fra 1. januar 2026. Søknader som mottas på e-post eller i papir vil bli returnert med henvisning til riktig søknadsmetode.
Hva med privatpersoner?
Krav om å benytte digital søknadsløsning gjelder i første omgang ansvarlig søker og ikke deg som søker som privatperson. Vi anbefaler likevel privatpersoner å benytte digital søknad som ditt førstevalg. Også for deg vil det innebære en enklere og mer effektiv søknadsprosess.
Lenker
Digitalt søknadsskjema for ansvarlig søker: www.ebyggesok.no
Digitalt søknadsskjema for privatpersoner: www.ebyggesokproff.no/Velkommen
Publisert av Farid Dino Omer
Sist endret 24.11.2025 11.00