bilde a lite trehus og nøkkelknippe som ligger på et tregulv - Klikk for stort bildeLørenskog kommune er med på nasjonal kampanje for tilsyn med leiligheter og hybler Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

I høst deltar kommunen i en kampanje i regi av Direktoratet for byggkvalitet, og i perioden fra 4. til 15. september vil det bli gjennomført flere tilsyn med hybler og leiligheter for å undersøke om disse er lovlig tatt i bruk.

Hvordan gjennomføres tilsynet?

Hvis du er en av boligeierne som får besøk av kommunen i september, vil du først få et varsel i form av en telefon eller et brev for å få tilgang til leilighetene/hyblene.

- For alle eiendommer som blir befart, vil eieren få varsel om dette i forveien, sier leder for byggesaksavdelingen i Lørenskog kommune Na Stephansen.

Er utleiedelen slik det er gitt tillatelse for, skriver vi rapport og avslutter tilsyn. Dersom det er noe som ikke stemmer, skal vi skrive tilsynsrapport og følge opp etter plan- og bygningsloven. Vi vil også gi veiledning slik det er mulig å få boforholdene trygge og lovlige igjen!

- Vi ønsker med dette ikke å skremme noen fra å leie ut det de måtte ha av ledig husrom. Snarere tvert imot. Vi i kommunen er opptatt av at det skal være nok utleieboliger tilgjengelig. vi trenger at privatpersoner leier ut, men da er det viktig at de som leier får trygge og lovlige boliger, poengterer Stephansen.

Er du i tvil om din leilighet eller hybel er godkjent for utleie?

Leier du ut og er i tvil om leiligheten eller hybelen er godkjent, kan du ta kontakt med byggesaksavdelingen på
e-post: postmottak@lorenskog.kommune.no eller telefon: 67 93 42 50 (mandag til fredag kl. 12:00- 15:00)