Skattejakt i Lørenskog sentrum - finn historiene der de oppsto

Kartet viser hvor du finner QR-kodene.  - Klikk for stort bildeKartet viser hvor du finner QR-kodene. Lørenskog kommune/Norconsult/Baezeni Vil du vite mer om hvordan Lørenskog sentrum har utviklet seg opp gjennom historien og hvordan det kommer til å se ut når anleggsarbeidene er ferdige? Da bør du legge søndagsturen til sentrum. På tolv ulike steder vil du fra midten av juni finne plakater med bilde av QR-koder. Når du skanner QR-kodene med mobiltelefonen din, får du historien om stedet der du står.

Lørenskog er i endring. Bygda har gått fra å være et bondesamfunn og en forstad til hovedstaden, til å bli et sted med egne bykvaliteter. Langs Skårersletta tar et nytt og moderne sentrum med boliger, butikker, kafeer, parker og møteplasser form. I sommer kan du gå på lokalhistorisk skattejakt og bli bedre kjent med historien om Lørenskog og planene for Lørenskog sentrum.

Visste du at Skårersletta, Benterud skole og Rolvsrud stadion har fått navn etter gamle gårder? Skårer gård, som i dag blant annet brukes av Lørenskog bygdemuseum, ble trolig etablert i sen vikingtid. Benterud var en husmannsplass under Løken gård, og ble skilt ut som eget bruk i 1862. Rolvsrud gård ble ryddet allerede så tidlig som rundt år 1000, og den besto helt fram til 1990-tallet.

I sentrum pågår det i dag mye byggeaktivitet, og det kan være vanskelig å se for seg hvordan det skal bli når det blir ferdig. Vi vil vise deg hvordan det er planlagt å se ut når arbeidene er ferdige.

Skattekart

Før du snører skoene og går på lokalhistorisk skattejakt, kan du printe ut kartet som viser hvor alle QR-kodene er plassert som ligger øverst i denne saken, se på kartet som ligger på nettsiden www.lorenskog3d.no eller hente deg et kart på Visningssenteret - framtidas Lørenskog i første etasje på Lørenskog hus.

Fra 10. juli blir den lokalhistoriske turruten en del av stolpejakten også. Hvis du er digital, kan du også finne turruta for de historiske QR-kodene på ut.no

Lokalt samarbeidsprosjekt

Lørenskog kommune står bak prosjektet, men vi har flere lokale samarbeidspartnere med på laget. Lørenskog historielag har bistått med å utarbeide innhold om fortida, Lørenskog Turlag har hjulpet oss med å etablere en egen turrute på ut.no og Østmarka orienteringsklubb har inkludert ruta i stolpejakten i Lørenskog. Dette er en mulighet for både nye og gamle lørenskauinger å bli bedre kjent med bybygda si.